Недостигът на педагогически кадри не е само софийски проблем. Същата е ситуацията в цялата страна. Татяна Шехова, директор на 1 СУ "Св. Св. Кирил и Методий" в Смолян:
Особено по тежките дисциплини – природните. Понасити се пазарът при нас с преподаватели по чужди езици, понасити се пазарът с филолози, с учители по история и география, но химия и физика и за дисциплините, които са с по-малък хорариум в учебните планове, започват да липсват.
Стартовата заплата на един начинаещ учител е 660 лева. Възнаграждението на преподавател с между 15- и 18-годишен стаж може да достигне между 900 и 1000 лева. Доходът се повишава, ако някой се ангажира с допълнителни дейности – на класен ръководител или заместващ учител.
Увеличаването на парите ли е панацеята за решаване на проблема с недостига на кадри? Оказва се, че не, подчертава Диян Стаматов:
Това е само едната важна стъпка, която трябва да се направи и през последните две години трендът на повишаване на заплатите, преобладаващо на стартовите, вече е факт.
Този тренд в годините се следва, но много важна стъпка е подкрепата по време на самото обучение за учителска правоспособност.
За да предотвратят кризата, от просветното министерство са решили да създадат информационна система, която да срещне търсенето и предлагането. В нея от една страна:
Регионалните управления ще попълват информация за броя на учителите, които навлизат в пенсионна възраст и предстои да се пенсионират, от друга страна професионалните направления и специалностите, които завършват студентите с педагогическа правоспособност, ще вкарват като информация желанията за работа в определени региони, подчерта министър Красимир Вълчев.
Основен приоритет за Вълчев остава в системата да бъдат приобщени млади хора. Но се търсят и резервни възможности, например:
Да осигурим възможности за работа и след пенсионна възраст, включително и при облекчени условия. Голяма част от навлизащите в пенсионна възраст учители, а и не само за учители - работещи в други професии, са склонни да продължат да работят и след пенсионна възраст, но при по-облекчени условия. Ние ще предложим промени в нормативната уредба, така те да могат да го правят - за определени длъжности, при частична норма преподавателска работа.
В момента министерството подготвя законови промени в тази посока. Така топката остава в ръцете на депутатите, които наесен, когато се завърнат от лятната си почивка, трябва да се заемат с решаване на проблемите на образованието.
Целия репортаж чуйте от звуковия файл.