Имам една такава сентенция: "Който не може да оцени първата крачка, той няма да може да оцени и втората, и третата".
Според Такева българският учител е отговорен и, според нея, благодарение на това, че българският учител знае какво да прави в класната стая, имаме образователна система.
Всичките тези финансови ангажименти за издръжката на учебните заведения, за увеличаване на делегираните бюджети, за успеваемостта на децата, за работните заплати, за учебни планове и програми – всичко това вълнува българския учител, така че това увеличение няма да притъпи съзнанието от гледна точка на чисто урочната дейност в българското училище.
Янка Такева определи като едно от основните предизвикателства пред българската образователна система несъответствието на учебните програми и учебното съдържание с възрастовите особености на учениците. Според нея обикновено учебният материал се усложнява, като от 7-и клас се "смъква" в 4-ти, а от 10-и – в 7-и клас.
Такева бе категорична, че учебното съдържание трябва да бъде съобразено с всички психофизическите възможности на децата.
Цялото интервю на Лъчезар Цветков с Янка Такева чуйте от звуковия файл.