Ето и предисторията на спора:
Великотърновският общински съвет приема на 31 януари 2013 година Наредба за рекламно-информационната дейност. В нейния член 4, точка 7 е записано, че се забранява рекламирането на религия или религиозна общност. След четири години и половина Районната прокуратура във Велико Търново установява, че този текст е нарушение на Закона за вероизповеданията, защото е в противовес с неговият чл. 2, ал. 2, където се посочва, че „право на всеки е свободно да формира религиозните си убеждения, както и да избира, променя и изповядва свободно своето вероизповедание, индивидуално или колективно, публично или частно, чрез богослужение, обучение, обреди и ритуали“. Държавното обвинение смята, че е нарушено и правото на свободен избор и практикуване на религия, което е регламентирано в чл. 37, ал. 1 от Конституцията на България.
На 29 юни тази година Районната прокуратура изпраща протест в Община Велико Търново. Без да дочака дали с решение на Общински съвет спорният текст в общинската наредба ще бъде променен, прокуратурата оспорва рекламната наредба в Административния съд Велико Търново, където е образувано дело.
На последната си сесия в края на миналата седмица Великотърновският общински съвет реши, че няма да се съобрази с протеста на прокуратурата, което се случва за първи път. Забраната за публична реклама на религии и религиозна дейност не е нарушение на Конституцията и Закона за вероизповеданията, смята общинският съветник и адвокат Ирена Стасинопулу:
Не мисля, че тази точка от наредбата противоречи на Закона за вероизповеданията и на Конституцията на Република България. По никакъв начин не се нарушават правата за свобода на вероизповеданията и на верите. Тук става въпрос за забрана на реклама. Няма пречка ОбС да въведе конкретни правила по какъв начин и какво ще се рекламира.
Общинските съветници видяха и опит за извиване на ръце от страна на държавното обвинение. Валерия-Тереза Дончева от БСП коментира:
За мен това също е извиване на ръце на Общинския съвет. Аз към категорично против да се отменя тази наредба. За мен вярата има място в училищата, в храмовете и свободната воля, както и във възпитанието във всеки един български дом. Няма място по рекламните табла, пана и т.н.
Мнението на социалистите в местния парламент споделят и съветниците от Реформаторския блок. Заместник-председателят на ОбС Мирослав Трифонов:
Категорично не, не бива да се допуска. Нямам предвид момента, в който сме – хора, уплашени от мигранти, и други религии, които шетат в България. По принцип това е недопустимо. Религията е личен избор и трябва да остане такъв в една демократична държава.
При гласуването да отпадне ли текстът от рекламната наредба, забраняващ рекламата на религии, както иска прокуратурата, 13-те общински съветници от ГЕРБ в 37-членния ОбС гласуваха въздържал се. Жельо Желев заяви:
Моята лична позиция е, че такива крайни организации като джихадисти и такъв тип организации не трябва да се допускат и трябва да се наложи такъв тип цензура. Но като цяло религиозните движения, без значение от какъв тип порядък са, трябва да бъдат допуснати, дори и в рекламната дейност.
Темата за религиозните символи и мястото им в рекламата бе продължена и в интервюто за предаването "12+4" на „Хоризонт“ с Иван Сунгарски и с Александър Урумов. Те коментираха и случай, който предизвика бурни реакции в Европа и най-вече в южната ни съседка Гърция - голяма търговска верига, присъстваща и у нас, премахнала с "Фотошоп" кръстовете от църкви, с чиито изображения рекламира своята т.нар. "гръцка седмица". Според ръководството на компанията това е ход, с който избягвали накърняването на чувствата на клиентите, които не изповядват християнство. Чешкият министър на земеделието официално призова да се бойкотират продуктите, продавани от тази верига.
Според бившият народен представител Иван Сунгарски родовата памет е по-важна от всичко останало, защото всичко е преходно и родовата памет трябва да стои в основата на индивида. Той подчерта, че вярата е твърде интимно и твърде лично нещо, за да бъде възкачвана на билбордове.
Сунгарски изрази възмущението си от „дейността на един български митрополит, който може да приеме, че билбордовете са място за неговия лик“. Според анализатора не може билбордът да бъде място за реклама на каквото и да било вероизповедание: Тука не е Америка. Ние имаме други нрави и то посветени от столетия – от столетна история…
Сунгарски определи като напълно недопустимо административен орган да въвежда забрани, които противоречат на всички норми, въведени от ООН с приемането на Всеобщата декларация за правата на човека и последващите я документи, свързани с нея.
По отношение на обществените дискусии по случая с продуктите на международна търговска верига той заяви, че компанията е допуснала „колосална грешка“:
Не съм съдник на една международна корпорация, но струва ми се, че навлизането в тази материя противоречи на Завета на Бог, на самия Исус, който е постулирал да изгоним търговците от храма.
Александър Урумов смята, че се наблюдава обостряне на сетивата и на чувствата на европейците като цяло и конкретно на българите, които все повече се обръщат към корените си. Според него това да голяма степен се дължи на притеснението им от глобалните турбуленции и на желанието им да стъпят здраво на корените си и да се опрат на своята идентичност.
Той заяви, че т. нар. „политическа коректност“, която се възцарява в общественото пространство, основно в Западна Европа, е свързана с проблеми и репресии спрямо християнски свещеници, които се придържат към Библията и я проповядват така, както трябва да бъде проповядвано Божието слово.
Има едно наслагване - на натрупване, на заиграване на бизнес корпорации или на корпоративни структури от различни сфери на бизнеса с утвърдени символи. Не знам дали това е въпрос на някакъв идеен дефицит, или се дължи на някаква безидейност. Факт е обаче, че в конкретната реклама – това са етикети върху продукти на тази верига – са махнати с фотошоп кръстовете от православни храмове, които, доколкото разбрах, са гръцки православни храмове в Санторини.
Урумов се обърна към представителите на международната верига, като ги призова:
Не снимайте църкви. Запазете си неутралитета. Снимайте Партенона, пуснете кози, овце там, или някакви риби, делфини, зависи какви са ви продуктите и не снимайте църкви. Това е, което прави Ислямска държава в Палмира. Само че те го правят реално. Разрушават културно-историческо наследство още от преди Христа, включително, докато тази немска верига какво прави – прави го във виртуалния свят. Ами те нещата почват от виртуалния свят.
Писателят изрази мнение, че търговската верига трябва да махне тези етикети и да изтегли от продажба продуктите от продажба, да ги преетикетира и отново да ги продава, а не да се подиграва с чувствата на християните: Докога може това нещо да бъде търпяно – ние да се чувстваме виновни за това, че сме християни в собствената си християнска държава.
Урумов изтъкна, че по същия начин не бива да бъдат накърнявани и чувствата на мюсюлманите:
Вярата е личен избор... Как ще попречиш на един мюсюлманин, като изтриеш полумесеца от джамията – той да вярва или да не вярва? Единствено можеш само да го оскърбиш и наистина да се почувства изключително зле. И няма да му повлияеш на вярата.
Според Урумов протестанските среди в България са реагирали много по-бързо и много по-категорично, отколкото в много от православните среди.
Иван Сунгарски заключи, че християнските добродетели и тези от всички други религии стоят в основата на оцеляването на човечеството и не бива да се позволява търгуване по най-лошия начин с тях, защото религията като такава се обезсмисля и вярата на хората стават безпредметна:
Хората не могат да вярват в осезаеми неща. Те вярват в неосезаемото, в Създателя, в Твореца. И в никакъв случай не мога да допусна, че жаждата, алчността за печалби може да „модернизира“ вярата, защото вярата съществува поне за нас християните поне от 2000 години, а и преди Христос да се появи.
Всички материали по темата са в звуковия файл.