Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Деница Сачева: Догодина ще има промени в делегираните училищни бюджети

Както заплащането на учителите, така и бюджетите на училищата в бъдеще ще се формират въз основа на качеството на работата, а не въз основа само на броя на децата

| обновено на 15.09.17 в 09:37
Снимка: БГНЕС

Над 3000 деца са се записали в образователната система след въвеждането на механизма за обхващане и задържане на децата в училище. Това съобщи в предаването "Преди всички" по "Хоризонт" заместник-министърът на образованието Деница Сачева, като посочи: 
Вече имаме първите резултати – имаме, може би, към момента над 3000 деца, които вече са се записали в образователната система, от тези, които издирваме. Разбира се, резултатите са много предварителни към този момент и работата продължава.

За съжаление много от децата, които в момента екипите търсят, се оказват в чужбина или не са на адресите, на които са посочени.  Така че, наистина, усилията ще са малко по-продължителни от очакваното, но със сигурност всички екипи са на терен, работят активно всеки ден и съм убедена, че усилията ще дадат своите добри резултати.

По отношение на опасността децата, които сега са записани в клас, отново да спрат да посещават училище, Сачева коментира, че категорични гаранции, че това няма да се случи, не могат да бъдат дадени. Зам.-министърът обаче изтъкна, че работата на екипите със семействата ще продължава и в хода на учебната година и ще бъде проследено дали децата посещават училище, като ще се прилагат и допълнителни мерки:

Разбира се, такива категорични гаранции не можем да дадем, но ще бъдат положени всички усилия децата да останат класната стая, като за целта работата на екипа не трябва да се разглежда като еднократно посещение в дома на детето и след записването престава спира да работи с него – напротив. Мерките, които се дават за всяко едно дете, са различни – посещение на социални услуги, работа със специалисти, допълнително изучаване на български език, така че със сигурност работата с едно дете на практика започва след убеждаването на неговите родители то да бъде записано обратно на училище. И екипите ще трябва да дават регулярна информация за това какво се случва. Освен това дейността на тези екипи, разбира се, е насочена и към това децата да останат в класните стаи не само първите дни, а и въобще – до края на учебната година и след това, коментира Сачева и припомни, че има и санкции за родителите, които не изпращат децата си на училище – напр. глоби или спиране на социални помощи. Тя добави, че близо 3 милиона лева са преведени към учебните институции от спрени сoциални помощи на родители, чиито деца не са на училище, като даде пример:

И наскоро при посещението ни в едно училище в Столипиново – там вече е започната работа със средствата, които се върнаха обратно в училището от спрени и помощи – вече колегите са започнали работа по допълнителна подкрепа и по допълнително обучение по български език за децата.

Като подчерта, че учениците не са пари, които идват в училище, Сачева съобщи, че се предвиждат промени във финансирането на училищата  и в начина на формиране на делегираните бюджети:

Предвиждат се промени в делегираните бюджети, които ще бъдат съобщени след началото на годината – за следващата календарна година, тъй като вече делегираните бюджети няма да се формират единствено и само на база  брой на учениците, ще има и много други компоненти в тях, включително работа с деца от уязвими групи, работа с деца в риск, с деца, за които се изисква допълнителна подкрепа и така нататък. Така че много повече както заплащането на учителите, така и бюджетите на училищата в бъдеще ще се формират въз основа на качеството на работата, а не въз основа на бройката на децата.

В репортаж от Враца, който търси отговорите на въпроса защо има деца, които не са в училище, Галина Евденова – началник на врачанското Управление на образованието каза, че често причините за отпадането от образователната  система са социални: Най-често това е по социални причини, не ги делим по различните видове етнос – и в българския, и в ромския етнос има семейства, които наистина изнемогват, но това е идеята сега с привличането и на другите институции, които ще подпомагат. И ученици, които имат такива проблеми и по тази причина не посещават училище, ще получават в натура дрехи, учебници, книги, храна и така нататък, в зависимост от това, от какво имат нужда.

Обхватът на проблема с отпадането от училище е много по-широк от социалните и етнически дадености и стереотипи, отбелязва кореспондентът на БНР във Враца Ива Антонова. Целия репортаж и интервюто на Веселина Миланова с Деница Сачева чуйте от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени