Музикалната преса в Австрия отрази обширно приключилия в средата на октомври 2017 г. конкурс за млади оперни певци „NEUE STIMMEN“, който се проведе в Гютерсло, Германия. Престижният форум се организира от немската фондация "Bertelsmann“ на всеки две години. Сегашното издание бе юбилейно - 30 години от създаването на конкурса през 1987 г., а сред идейните двигатели тогава са Херберт фон Караян и Лиз Моон.
Безспорно респектиращ е съставът на журито, който включва влиятелни фигури от оперния свят - директори и интенданти на фестивали и водещи оперни театри, диригенти, пианисти, музикални критици. Председател на журито на конкурса „NEUE STIMMEN“ от 2010 г. досега е Доминик Мейер - директор на Виенската щатсопер. Сред останалите членове впечатляват имената на Густав Кун - диригент, режисьор и интендант на фестивала „Тиролски празници“ в Ерл, Австрия; Софи де Линт - в момента директор на операта в Цюрих, а от сезон 2018/ 2019 тя е избрана за директор на Националната опера в Амстердам; Бернд Льобе - интендант на операта във Франкфурт; Елизабет Соботка - интендант на оперния фестивал в Брегенц, Австрия; Ева-Мария Виесер - кастинг консултант на оперния театър в Чикаго и други.
Според специалисти в оперния бранш, конкурсът „NEUE STIMMEN“ e важен трамплин за кариерното развитие на младите изпълнители. Сред имената на победителите през годините срещаме и български - това на Веселина Кацарова (1989) и Соня Златкова (1991), а сред останалите изпъкват Рене Папе, Марина Ребека, Олга Безсмертна и мн.др.
Истински повод за гордост е фактът, че победителка тази година сред жените отново е българка - мецосопраното Светлина Стоянова, завършила оперно пеене в Консерваторията в Глазгоу, Шотландия.
Конкурсът за оперни певци „NEUЕ STIMMEN“ бе повод да разговарям във Виена с директора на Щатсопер и председател на журито на конкурса Доминик Мейер. Той с удоволствие се съгласи да сподели с кои свои качества според него Светлина Стоянова е впечатлила реномираното жури:
Тя е прекрасна като излъчване и има много красив глас. Когато достигна до финалните турове, Светлина Стоянова сякаш разцъфна като цвете и привлече вниманието. Изпълни арията на Сесто „Parto, parto“ от операта „Милосърдието на Тит" от Моцарт и колоратурните ѝ височини бяха блестящи, кристално чисти, а това е рядкост, защото мецосопраните често са изморени в края на арията и не са прецизни, а тя пя така красиво, с изящна фразировка. На финала Светлина Стоянова изпълни още една известна ария - от операта “ Ариоданте“ на Хендел и интерпретацията й отново бе много стилна, с разнообразие от нюанси.
Доминик Мейер сподели и свои разсъждения доколко победата на такъв престижен конкурс е определяща за бъдеща успешна кариера на един млад изпълнител:
Победителите на „NEUE STIMMEN“ получават парично възнаграждение, но в състава на нашето жури има поне осем директори и интенданти на оперни театри и много от тях проявяват интерес да ангажират победителите. Според мен конкурсите продължават да имат своето съществено значение при открояване на таланти. При нас в „NEUE STIMMEN" е като едно огромно сито - 1430 кандидати, предварителни прослушвания на 24 локации по света. За мен лично, дори фактът да извоюваш своето място измежду тези 42-ма певци за финалните квалификации в Гютерсло, вече е заявка за вокални качества и възможност за успешна певческа кариера. Имената на финалисти и победители в този конкурс от предишни години, а днес вече утвърдени певци с международна кариера, са доказателство за това.
Чуйте кореспонденцията от Виена и изпълнение на Светлина Стоянова от звуковия файл.