Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Учителят - най-силният човек в България

Ученици от видинското училище "П. Р. Славейков" подготвят хранилки и къщички за птици заедно със своите учители
Снимка: Радио ВИДИН
"Учителят - най-силният човек в България" е наречена кампанията, посветена на ролята на българския учител, която започна Центърът за приобщаващо образование. Латинка Дучева, която е мениджър по комуникациите в организацията, разказа в ефира на "Хоризонт" подробности за инициативата, като подчерта, че тя е за: Българския учител, който въпреки тежестта на системата влиза с усмивка във всеки час, подкрепя децата, които имат нужда, говолри с родителите - всички тези неща, които ние виждаме ежедневно българският учител да прави, влизайки в клас.


В нашата работа, а ние сме работили с над 300 училища в България по време на 10 годишната си практика, всеки ден виждаме учители, които всеки ден дават много, много от себе си  - за съжаление  те остават невидими, непризнати, невидяни. Медиите никога не говорят за тях, родителите рядко се сещат също и това е причината тази година Центърът за приобщаващо образование да посвети комуникационните си усилия на учителите - за да възроди тяхната роля и да ги подкрепим по някакъв начин. Защото ние искаме от тях да бъдат много подкрепящи, да подкрепят всяко дете в класната стая, но според нас българският учител не се чувства подкрепен и ние виждаме нашия принос в това. 

Кампанията е продължение на предишна инициатива на центъра от пролетта, наречена "Учителят, който обича всички" и на която са се отзовали с голямо желание много ученици, подготвили видеоклипове за своите преподаватели. Сега нов клип, посветен на учителите, може да се види  и да се сподели в социалните мрежи и в сайта на Центъра за приобщаващо образование. На годишната си конференция на 9 декември центърът ще насочи фокуса на вниманието към партньорите на приобщаването  в общността: На която каним най-силните хора в България - българските учители, да заповядат. Ще споделим чуждестранен опит, както и много успешни български практики на учители и директори, които успяват да привлекат подкрепа за своите училища да станат по-приобщаващи в общността -  от местните институции, местния бизнес. Искаме да не бъдат сами в тези усилия, изтъкна Дучева. Повече по темата ще научите, ако чуете цялото интервю на Светослава Кузманова с комуникационния експерт Латинка Дучева.


В репортаж от Велико Търново Здравка Маслянкова разказва за едно от малкото училища у нас, което използва медиацията като начин за решаване на конфликтите между ученици, учители и родители - СУ „Вела Благоева“ в старата столица.

В школото учат 640 деца от предучилищна подготовка до 12 клас. Учениците в различните класове си имат своите типични проблеми: Конфликти, че се обиждат, нагрубяват се един друг, обсъждат се, по облеклото се преценяват. Учениците нямат добри взаимоотношения помежду си. Някои се бият, някои се дразнят, обиждат се, обясняват учениците.


Децата се променят, но не стават по-лоши. Всички проблеми се решават с говорене, смята учителката по български език и литература Катя Бакалова, която преподава в училище „Вела Благоева“ от 31 години:

Времето е различно в момента и децата са различни, не лоши – различни.  Постоянно им казвам, че ни е дадена речта, дадено ни е да говорим, това ни прави хора, това ни прави на върха на пирамидата и затова ние трябва да говорим, да говорим, да говорим, а не да се бием.

Именно с говорене и правилното задаване на въпросите, за да се търсят отговорите и намират решения на конфликтите, се е заела да противодейства н. училищните проблеми заместник-директорът Марияна Христова. Тя се срещнала с медиацията, провокирана от Наредбата за приобщаващо образование. След успешно завършен обучителен курс, тя става първият училищен медиатор в област Велико Търново. Медиацията се използва при извънсъдебното решаване на спорове, но тя има успешно приложение и в училище, коментира Марияна Христова. За какво е подходяща медиацията:

Неразбирателства, недоразумения, слухове, клюки, злепоставяне, включително и в социалните мрежи,

спорове за надмощия и територия, сбиване, кражби и някои прояви на вандализъм. Тогава, наистина, ако намерим причините, които са подтикнали съответния участник да направи това, и се опитаме да намерим заедно с него някакво възможно решение, приемливо на неговите засегнати нужди, които са го подтикнали за извърши някои от тези неща, е възможен методът медиация. Докато в други случаи, когато имаме тормоз, което е системен натиск и отрицателно въздействие от един ученик върху друг, заплахи – вербални или физически, случаи на наркотици, изключване от социалната среда, в която те се намират, както и действия, свързани с правни проблеми и нарушения, не са подходящи за метода медиация.

Злепоставящите ситуации, които най-често накърняват детското достойнство, обикновено се случват в интернет и социалните мрежи. И тук ролята на медиацията е в разговорите, казва Марияна Христова. Целият репортаж е в звуковия файл.



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени