Учени от Обединеното кралство, САЩ и Австралия са изчислили, че около 4 млрд. жители на нашата планета страдат от кариеси. Тенденцията е всяка година да се добавят по около 190 милиона случаи на процес, наречен кариес.
От 2011 г. в България стоматолозите изпълняват Национална програма за профилактика на оралните заболявания при деца до 18 г. Освен кампании тя включва и повече информиране на родители, учители, на деца за правилното хранене и миене на зъбите. Именно във връзка с тези въпроси е и интервюто с проф. Милена Пенева – национален консултант и ръководител катедра по Детска дентална медицина в Медицинския университет в София.
Кариесът е многофакторно и поведенческо заболяване – обясни в Часът на здравето проф. Милена Пенева. – Поведението е това, което ще ни накара да си измием зъбите или не, да ядем това, което е полезно или това, което е кариесогенно. То позволява или не съответните фактори да допринесат за разрушаване на зъбите.
Навиците се създават от средата, в която растат децата, от семейството.
Изследвания показват, че зъбите се мият за 30-50 секунди, вместо за три минути.
Хранителната пирамида на здравословното хранене важи и за денталното здраве. В основата са зърнените храни, след това – месо, яйца, белтъчните храни, най-отгоре са захарите, от които имаме много малко нужда.
На зъбите им трябва много калций, витамин D и белтъчни в момента на изграждане основната структура (до около 12-годишна възраст).
Най-големият виновник за кариеса са въглехидратите. Именно те се разграждат до киселини и водят до деминерализацията.
Най-важното е да няма междинни хранения. Всяко похапване води до киселинна среда на зъбите в продължение на около 45 минути.
Киселинният резултат от въглехидратното хранене може да се коригира с малко парченце сирене например или глътка мляко – за нормализиране на ph на средата.
Нереално е да изискваме миене на зъби след всяко хранене. Задължителното миене е вечер и сутрин. В останалите случаи през деня е добре да изплакваме устата с вода. Или дъвка без захар за 7-8 минути.
Чуйте повече от проф. Милена Пенева.