Идеята е да създадем към наредбата за преместваемите съоръжения и рекламата едни методически указания как да изглежда например лятна градина или какви покрития могат да се ползват, да унифицираме чадърите, да унифицираме тентите, да създадем елементи, които могат да се ползват, какви кашпи, какви цветове, къде да се слага реклама и т.н. В момента работим с проектанта Иво Пантелеев, който е автор на Зона 2, по създаване на тези методически указания, като това ще бъде разпространено следващата година като част от наредбата за преместваемите съоръжения.
Конкретно за цвета – този цвят ще бъде избран съответно от експертите. Аз дадох примери от Париж, където е шоколадово кафяво, или от Лондон, където е едно специфично зелено. София трябва да намери своя цвят, аз еднолично не мога да го определя, но определено има необходимост от унифициране.
Така че желанието ни е за създаване на ясни регламенти и да излезем от ситуацията на полузаконност, в която битуват и летните градини и всички хора, които ползват градското пространство. Трябва да има ясни правила за всички. Ние започнахме да работим по тази система – унифицирахме табелите на градския транспорт, системата за пешеходните придвижвания, унифицирахме пиктограмите, така че да се създаде единна визия на всички елементи, които са в града, отбеляза още арх. Здравков.
Темата за визуалните елементи, които идентифицират градската среда, коментира и арх. Анета Василева, която е част от архитектурна група с интересна творческа история – тя е създадена през 2005-а във влака Виена-Будапеща, мотото ѝ е: "Харесваме архитектура с манифест, дизайн с чувство за хумор и самоиронията във всичките ѝ проявления, даже в градската среда":
Аз смятам, че е добра идея градовете да се отнасят към себе си като към глобални корпоративни играчи – тоест да имат своя визуална идентичност... Има практика в другите градове да измислят свой собствен образ – brand guideline, както го наричат в Лондон – действително има такива, които да подчертават идентичността на града на световната сцена. Защото в момента трябва да си признаем, че в съвременния мултинационален и многообразен град все повече изчезват характерните само нему черти, все повече градовете си приличат, но, от друга страна, местната специфика, ако е отиграна правилно и без комплекси, може да направи един град още по-интересен още по-силен на световната цена, каза арх. Василева, като определи идеята за търсене на единни визуални елементи и цвят, с който да се свързва София като "позитивна в дългосрочен мащаб":
Смятам, че е рисковано да изберем един точно определен цвят. Още повече, че градът има собствена идентичност, разделена по квартали. Но е добра идея да започне да се мисли в тази посока, тоест да се направи дългосрочна кампания за изграждане на характер, на идентичност на отделните зони в София, плюс дизайн на градската среда, графичен дизайн и така нататък. Това са обвързани неща, които работят заедно, подчерта Анета Василева. На въпрос за тава доколко общинската намеса в колорита на града трябва да е ясно забележима или е добре да е по-скоро невидима, архитект Василева отговори:
Твърде видимата със сигурност ще предизвика полярни отношения и много трудно ще бъде доказана защо трябва да бъде точно тя, а не някоя друга. В интерес на истината, ако погледнем назад, исторически всеки град, малко или много, постепенно започва да бъде свързван с един определен цвят – той е свързан с климата, с локалните материали, които естествено са били използвани за изграждането му. Казват, че Ню Йорк е кафяв град заради множеството сгради, изградени в края на 19-и и началото на 20-и век – с местен камък с повече желязо, тоест кафяв. Лисабон е шарен заради многото от цветни плочки. Катания в Сицилия е по-скоро черен заради черния вулканичен камък. Лондон местните го определят по-скоро като сив – и заради мъглата, и заради реката, и заради многото сгради с видим бетон. Същото много лесно може да се каже и за София и това е цвят, който внася действително някаква безличност, но не е редно да започнем да коментираме цветовете естетически, по-скоро идеята е да се направи една универсална формула, каза Анета Василева.
Повече по темата ще научите от звуковия файл, където може да чуете и анкетата на репортера Андрей Борисов.