Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Пропуските в законодателството стоят в основата на проблемите и скандалите около сделката за придобиването на активите на ЧЕЗ в България. Тази теза защити в интервю по "Хоризонт"Димитър Бъчваров от Националния съвет на Реформаторския блок, в коментар, свързан с предложенията за промени в Закона за енергетиката, обсъдени с вицепремиера Валери Симеонов:
"Проблемите в законодателството са причина за 90% от скандалите и тревогите, така че твърдо смятам, че един съществен пропуск в нашето законодателство доведе до тази ситуация (около продажбата на бизнеса да ЧЕЗ у нас - бел.ред.), която сега по различни начини различни политически сили използват".
Кой е този съществен пропуск? "Същественият пропуск е, чеконтролът на собствеността - независимо частна или държавна, върху предприятията със стратегическо значение и значение за националната сигурност в България, отсъства в законодателството напълно с едно изключение - банките. За банките има така наречената "инвестиционна виза" - тоест не всеки, само заради това че има пари, може да придобие контролиращ капиталов дял от банка. Ето сега в този случай живият живот ни показа, че има необходимост от такава регулация и за енергетиката", каза Бъчваров, който коментира и въпроса, кой трябва да издава инвестиционна виза за придобиванията в стратегически сектори:
"В цял свят с такива функции за издаване на така наречената "инвестиционна виза" са натоварени различните структури, които защитават националната сигурност, най-общо казано, в България това е ДАНС - това е най-близката държавна структура. Разбира се, на обсъжданията (на проектопромените в закона - бел. ред.) с господин Валери Симеонов той изрази мнение, че може би е по-добре самото одобрение на такова придобиване на капиталовия дял да става от Министерския съвет. Не бих оспорил аргументите в това отношение, но в нашето предложение това одобрение от Министерския съвет ще се дава въз основа на доклад, а самия доклад ДАНС изготвя на основата на анкета, която съответния кандидат инвеститор - тоест този, който иска да придобие съществен дял от предприятие със значение за националната сигурност, трябва да представи в ДАНС. От друга страна този въпросник не може да бъде за всички еднакъв и затова, когато ДАНС го изготвя, трябва да го съгласува с министрите, които са компетентни по отношение на тези елементи на националната сигурност, които МС в предварителен списък на тези предприятия е определил", обясни Бъчваров.
По казуса "ЧЕЗ" той отново подчерта, че какъвто и да е избраният от чешката компания инвеститор да купи техните активи в България, държавните органи не могат да спрат осъществяването на сделката, а "коментарите, че едва ли не КЕВР би могла с лекота да ограничи това придобиване, че има законодателна възможност това да се следи, че ДАНС е наблюдавал повече от година и половина (кандидат купувачите) са абсолютно несъстоятелни":
"Да, ДАНС може да наблюдава и пет години, но няма законово основание да се спре такова придобиване. Да, ДАНС го наблюдава и какво от това? Наблюдава го, но и 100 доклада да е написал,абсолютно никой орган в държавата или едноличен орган на властта - тоест министър, не може да спре сделката. Докато това не стане ясно, ще има цели реки от коментари и заключения в погрешна посока, някои от които, разбира се, се правят спекулативно от хора, които прекрасно разбират, че правна възможност в момента няма, понеже в продължение на тези 29 години просто има такъв законов пропуск".
Повече по темата можете да научите от звуковия файл.