Близо 52 хиляди са изплатили застрахователите на превозвачите като обезщетение на пострадали при инцидент пътници в столичния електротранспорт на базата на закупения билет или карта. Това казаха за „Хоризонт“ от Столичния електротранспорт. Общинското дружество плаща 1,1 млн. лева за заплати на наетите и за препарати за почистване, което е с една трета по-малко от времето, когато дейността не е била изнесена като частна. Това обясни инж. Иво Василев, заместник-директор на Столичния електротранспорт.
"Столичният електротранспорт, както вероятно и в другите общински превозващи фирми, като Столичен автотранспорт, има наети частни фирми, които извършват дейността по почистване на превозните средства. Тази дейност е аутсорсната. Това са фирми, които се избират на конкурсно начало. Съответно критериите, които трябва да покажат, са най-различни. Към Столичния електротранспорт 4 фирми отговарят за почистването. Ежедневно се контролират всички превозни средства, които се почистват от длъжностни лижа на фирмата, които трябва да разпишат предавателни протоколи, ако са установили, че почистването е извършено. В зависимост от разписанието на трамваите не всички могат да се почистват и мият всеки ден. Някои само се метат. Други се почистват основно, което включва и вътрешно почистване и метене, което става два пъти седмично. Има графици и когато трябва да се измият външно".
Два пъти месечно се прави и основно почистване с измиване на трамваите и тролеите, а всеки ден се мете. Лошата миризма, според инж.Василев, идва по няколко причини:
"Не само че трамваите са натоварени, но не искам и да давам допълнителна насока откъде може да има допълнителна миризма във връзка със съответни пътуващи. Ние отговаряме за подмяната на седалките и тя става когато или е съвсем счупена една седалка, или замърсена, или когато превозното средство постъпи на основен ремонт. Тези фирми също носят отговорност за почистване и на седалките, като трябва да използват специални препарати за почистване на плата или на кожата".
С една трета по-малко се заплаща за почистването в Столичния електротранспорт сега, когато това се извършва от частни фирми. За не добре свършена работа - не се заплаща на наетата фирма по почистването. Глобите могат да се наложат и след подадена и проверена жалба от гражданин.
Близо 10% са гратисчиите в Столичния електротранспорт:
"В резултат на тарифната промяна в последно време се закупуват повече карти и може би столичанинът е станал по-редовно пътуващ".
Част от приходите на дружеството идват от продадените билети и карти. Получава се и субсидия от 15-20 на сто от столичния бюджет. Предстои закупуването на още 13 нови модерни трамвая, които ще се движат по линия 5 и това ще стане в края на тази година или началото на следващата.
Целия репортаж чуйте от звуковия файл.