Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Цветослав Цачев: ЕС е потърпевш от търговската война, на която не ѝ се вижда краят

Ескалацията на напрежението трудно може да се овладее само с посещението на Юнкер в САЩ, казва анализаторът

Вчера, само ден преди днешната си среща с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер американският президент Доналд Тръмп определи митническите тарифи като "най-страхотните". "Страните, които от години са се отнасяли с нас несправедливо относно търговията, всички те пристигат във Вашингтон да преговарят. Това трябваше да се случи преди много години, но, както се казва, по-добре късно, отколкото никога!", гласи позицията на Тръмп.

Не мисля, че митата решават проблема на САЩ с големия внос, коментира в предаването "Преди всички" финансовият анализатор Цветослав Цачев:

"Има и един вариант - договаряне на някакви условия за ограничаване на вноса и съответно по-благоприятни условия за това САЩ да продава повече продукция в ЕС. Този сценарий, това договаряне, така да го кажем, е възможен, но не мисля, че ЕС ще се съгласи на такъв диктат на събитията. Защото политиката на Тръмп досега винаги е била да поставя изключително тежки условия, когато преговаря, с възможност да отстъпи от тях и да получи добри условия. Европейският съюз не е съгласен на такава твърда позиция, защото дотук е само потърпевш от търговската война, на която не ѝ се вижда краят."

В България няма изведнъж да се появят много евтини германски и френски автомобили

"Но, като се върнем към митата и тези загубени конкурентни предимства, това означава, че повече автомобили ще бъдат насочени извън пазара САЩ, което в някаква степен би трябвало да доведе до спад на цената им, но не мисля, че ще бъде съществено, така че в България изведнъж да се появят много евтини германски и френски автомобили. Дори напротив, не мисля, че ще се усети съществено, защото ценовата политика на компаниите ще бъде те да държат ценовите нива там, където имат позиции извън своя роден пазар и в същото време да се насочат към Китай." 

"Големите производители на автомобили държат прекалено много коли на склад и по този начин търпят загуби, само и само да не променят нещо по пазарите, на които са стъпили и да не създадат условия за дъмпинг, защото това в дългосрочен период за тях ще бъде много негативно – след две-три години няма да могат да повишат цените на новите си модели и да държат по-високи цени", поясни Цветослав Цачев.

Няма да се появи някакъв нов играч в производството на стомана, нито пък големи производства в Китай ще затворят 

Когато говорим за стоманата и алуминия се намесват много фактори, защото това е глобален пазар, подчерта той:

"Тези мита бяха насочени по принцип срещу евтиното производство на стомана в Китай, което се субсидира, но което няма да има никакво отношение по отношение на митата. Защото, както Китай произвеждаше и потребява много стомана, субсидира индустрията и прави постепенно промените в своето производство, така че то да отговаря на съвременните изисквания като конкурентност, като енергийна ефективност, която няма да има нужда от субсидии, разбира се - това изведнъж променя баланса в страната и китайската стомана, която трябваше да излиза към САЩ, всъщност ще бъде по-евтина на другите пазари. Проблемът е, че САЩ ще удари най-вече Канада и Мексико в това отношение, Европа в по-малка степен, така, че и България в още по-малка степен ще бъде засегната. Но оценките са, че производството в САЩ ще бъде увеличено само с няколко процента, което по принцип е незначителен дял и сега в консумацията в страната.Така че този баланс на търсене и предлагане няма да се промени съществено. Няма да се появи някакъв нов играч в производството на стомана, нито пък големи производства в Китай да бъдат затворени, защото са нерентабилни." 

Българските производители на стомана и на скрап могат да очакват само временни турбуленции при цената

Българските производители на стомана и на скрап могат да очакват само временни турбуленции на цената поради психологическия ефект да не се знае какво се случва на пазара, смята анализаторът: „Това, което не можем да оценим – нито ние, нито някоя световна организация – е до каква степен тази търговска война ще доведе до икономически проблеми в глобален мащаб, които от своя страна да бъдат факторът, който да свали търсенето, потреблението на стомана. Това е голям риск.“ До момента нито МВФ, нито Световната банка смятат, че предстои икономическа криза, допълни експертът.

Относно ответните мерки на Европейския съюз Цачев заяви, че нещата стават много сериозни, съдейки по това, което виждаме като коментари по високите нива във Вашингтон, включително от икономисти от екипа на Тръмп, които защитават много твърди позиции:

„И ако някой живее с мисълта, че това може много лесно да бъде договорено и изведнъж тази ескалация на напрежение да спре само с посещението на Юнкер, аз съм голям песимист. Коментарите са изключително протекционистични. Така че най-вероятно ще видим и ответна реакция от ЕС, ще последва и още по-силна реакция на САЩ“, прогнозира Цачев.

Цялото интервю чуйте от звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна