Женският пазар ще се включи в „Sofia Alternative Tour“ като атрактивна туристическа дестинация и част от т.нар. "зона на толерантността", като място за междукултурен обмен. Всеки ден от годината ще са безплатните туристически обиколки на София. Пазари „Възраждане“ и Сдружение „365“ са сключили меморандум за сътрудничество в тази посока.
В предаването „Хоризонт до обед“ изпълнителният директор на пазари „Възраждане“ Драгомир Димитров разказа:
„Женският пазар е едно само по себе си историческо място в София. То по същество е туристическа дестинация, имайки предвид своя характер и района, в който се намира. Този район е историческият център на София. С този меморандум за сътрудничество искаме да канализираме усилията на общинското дружество Пазари „Възраждане“ да превърнем тази историческа даденост, която притежава Женският пазар като атрактивна туристическа дестинация, в механизъм, който да работи и в инициативи, които да създадат траен поток от гости на столицата, които да могат да бъдат осведомени, да посетят мястото и да се запознаят с неговата специфика и исторически характер“.
Никога не съм забелязвал пазара с тези очи и това сърце, както сега, добави още Димитров. Той подчерта, че концепцията им е да се запази автентичния му вид и характер и същевременно да се модернизират отчасти процесите, които могат да се случват там.
Томислав Рашков от Сдружение „365“ отбеляза: „Женският пазар впечатлява с неговата „палитра от цветове“. Ние на други турове говорим за тази толерантност и за това колко различни етнически общества се сблъскват в един малък периметър в града, но всъщност там е най-видимо“.
„Старото е ново или как градът се трансформира пред очите ни“ – това се цели да се покаже чрез този тур“, посочи Рашков и добави: „Женският пазар е един много удачен пример за това. Минавайки през пазара, човек минава по една пътека на времето, за да сформира собствена представа за това място“.
Никола Венков, изследовател и антрополог, коментира какво се случи след реконструкцията на пазара:
„В момента се правят опити за някакво връщане и преоценяване на разнообразието, което имаше този пазар. Тези опити биха били изкуствени, защото в момента имаме това разнообразие и тази толерантност, за която става дума – това е един сурогат спрямо спонтанния пазар, който съществуваше до преди 5 години. Той се намали до ¼ като брой търговски площи. Голяма част от реалния пазар се замести с магазинчета от съвсем друг клас стоки и потребители. Пазарът се опитват да го върнат към това разнообразие или по-скоро като някакъв спектакъл за същите тези хора, които биха пазарували в тези магазинчета, а за реалните обитатели на пазара никой не мисли – една част от тях си отидоха. Пазарът не е това, което беше“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.