Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Златина Стоянова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи:

До 5 години пострадали при катастрофи и близките им могат да предявят претенции към застрахователя

Експертите съветват да не се бърза и да се внимава с документи, които се предлагат веднага след пътен инцидент

Снимка: БГНЕС

Нелоялни адвокатски практики лишават пострадалите при катастрофи и техните близки от 80-90% от обезщетението, което биха могли да получат. За това предупредиха застрахователи в дебатите около таваните на обезщетенията и готвените промени в Застрахователния кодекс.

„Липсата на обща култура, не застрахователна, правна, на обща култура, която да подскаже, че като има подобни условия – когато всичко е прекрасно и чудесно и как някой ще работи без пари за теб, е малко съмнително." Това каза в предаването "Преди всички" Златина Стоянова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. „Хората трябва много подозрително да се отнасят към подадена ръка, безплатно някой нещо да свърши. Няма как безплатно да стане това", допълни тя.

„Много често има адвокати или техни представители, което е абсолютно недопустимо, в болничните заведения. Още в момента, в който влезе пострадал в спешния център, той бива обезпокояван, меко казано, от представители или самите адвокати, които го принуждават (представяте ли си в какво състояние е този човек) и му предлагат документи да подписва, опитват се да го стреснат с неистински твърдения, че ако не подпише веднага, ще загуби правата си на пострадал, няма да му бъде изплатено обезщетение и т.н. Това е абсолютна лъжа“, поясни Стоянова.

Тя подчерта, че това все пак са изключения, защото добрият адвокат бива потърсен от пострадалото лице. Златина Стоянова описа някои от нелоялните практики:

“Ходят по морги, по гробищни паркове. Изключително цинично поведение, при положение че даже още не са погребали тялото. Понякога се случва адвокатите да са първи на мястото на пътно-транспортното произшествие, преди всички други. Но нека да кажем, че това действително са изключения. Добрият адвокат не действа така. Той бива потърсен от пострадалото лице.“

“Не можем да посочим цялото адвокатско съсловие и да кажем - вие сте измамници“, допълни Стоянова. Тя предупреди, че много често некоректните адвокати действат заедно с лекарите: "Става една мафия, в която залог е човешкото здраве, че и живот".

"Наскоро имахме случай - баща се оплака и беше много притеснен, че синът му, който буквално береше душа в болницата и беше на апаратно дишане, с опасност за живота, беше "изнудван" от лекар, който му предлагаше услугите на определен адвокат. Естествено, че не му е поставил въпроса "ако не подпишеш, няма да лекуваме сина ти", но нещата си бяха точно така. Човекът беше много притеснен и склони. В името на това синът му да оцелее, се съгласи" - даде пример от практиката на асоциацията Златина Стоянова.

Хората най-малкото трябва да прочетат документа, който им се дава, категорична е Златина Стоянова. По думите ѝ, ако имат някакви съмнения, те трябва да попитат, да им се разтълкува. Друг важен момент е пострадалото лице да не се съгласява обезщетенията да постъпват по сметки, различни от неговите:

„Това е най-чистият вариант. Така човек ще се застрахова да постъпят едни суми по други сметки. Понякога това не може да се избегне. Самият пострадал предпочита да не е по негова сметка, но това са други детайли.“

Добре е да се внимава за подвеждащи текстове, смята още експертът, като визира пълномощното, с което пострадалият упълномощава адвокат да го представлява пред институциите.

Златина Стоянова припомни, че срокът по „Гражданска отговорност“, в които пострадалите или техни близки могат да могат да предявят своите претенции за обезщетение и да упражнят правата си, е пет години след датата на пътно-транспортното произшествие.

Не е необходимо да се действа веднага. Няма нужда от никаква спешност. Не е необходимо в рамките на дни или часове да се взима решение кой адвокат да представлява пострадалото лице - категорична бе тя:

„Пострадалото лице може да предяви претенцията си пред застрахователната компания и на четвъртата година и единайсетия месец. Не е длъжно пострадалото лице да уведомява застрахователя за настъпило събитие. Това е в задълженията на застрахования.“

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна