Продажбите на японски марки автомобили в Южна Корея спаднаха рязко през юли на фона на влошаващия се дипломатическа спор между двете страни, който доведе до бойкот на потребителите и до усилията на Сеул да намали зависимостта на икономиката си от вноса от Япония.
Индустриални данни извън Южна Корея показаха в понеделник, че продажбите на Toyota Motor в страната са спаднали с 32% спрямо година по-рано, докато продажбите на Honda са се понижиха с 34 на сто, съобщава Ройтерс.
Въпреки че автомобилостроителите все още преценяват основните фактори, които са довели до силния спад през миналия месец, индустриални участници и анализаторите очакват засилващата се кампания за бойкот да продължи да вреди на търсенето на внасяни от Япония стоки с оглед на растящото дипломатическото напрежение между двете азиатски държави.
През юли Япония затегна контрола над износа за Южна Корея, ескалирайки спор между тях и предизвиквайки бойкот на южнокорейските потребители относно японски продукти и услуги - от автомобили до бира и химикалки.
В петък Япония ескалира допълнително напрежението, като премахва Южна Корея от списъка си на експортните дестинации, одобрени за ускорено одобрение.
Южнокорейските представители за Honda и Toyota не коментираха негативните тенденции в продажбите и заявиха, че ще трябва да оценят причините за спада.
Данните от Корейската асоциация на вносителите и дистрибуторите на автомобили (KAIDA) също показаха, че Lexus, луксозната марка автомобили на Toyota и третата най-внасяна марка в Южна Корея след Mercedes и BMW, е свила продажбите с 25% спрямо предходния месец, въпреки че все още бележат повишение с 33% спрямо година по-рано.
В същото време японски представители цитираха неуточнени причини, свързани със сигурността, за ограниченията за износ за Южна Корея.
Напрежението между двете държави допринесе за солидния спад на фондовите борси в Сеул и Токио през днешната търговия, подпомагайки допълнително негативният ефект върху инвеститорите в глобален план от ескалиралата в последните дни търговска война между Вашингтон и Пекин след заплахата на Доналд Тръмп от 1-ви септември да въведе мита от 10% върху почти целия останал китайски внос в САЩ за 300 млрд. долара. През миналата година бяха въведени американски мита от 25% за китайски внос на стойност 250 млрд. долара.
Японският фондов индекс Nikkei се понижи с 1,74%, докато южнокорейският Kospi - с цели 2,56%.
По-рано в понеделник правителството на Южна Корея обяви, че през следващите седем години планира да инвестира около 7,8 трилиона южнокорейския вона (около $ 6,48 млрд.) в изследвания и разработки на местни материали, части и оборудване в опит да намали зависимостта от японския внос.
Южна Корея планира да подобри икономическата "самодостатъчност" по отношение на производството на 100 ключови компонента, материали и оборудване, използвани за направата на микропроцесори (чипове), дисплеи, батерии, автомобили и други продукти. Правителството има за цел да стабилизира предлагането на тези стоки през следващите пет години.
Докато колите с чуждестранни марки представляват малка част от продажбите на автомобили в Южна Корея, бизнес общността е обезпокоена от това, че потребителското отбягване на японския внос по чисто политически причини може да се прехвърли и в други сектори, като туризма и търговията на дребно.
Така например японската компанията Fast Retailing Co., представяща модна марка Uniqlo, е основна цел на бойкота, тъй като със своите 186 магазина в Южна Корея японската фирма за търговия на дребно е вторият най-голям задграничен пазар в страната по отношение на търговските обекти.
Главният финансов директор на Fast Retailing Такеши Оказаки призна през миналия месец, че е имало известно въздействие върху продажбите в резултат на кампанията на бойкот.
Японската компания Asahi Group Holdings, чиято марка Asahi Super Dry е най-популярната вноса марка в Южна Корея, заяви през миналата седмица, че бойкотът е ударил сериозно продажбите на бира.