Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Как късометражното кино намира място в нашия културен живот

Снимка: Радио София

По случай празниците от проекта “Кинематограф” са предвидили специална програма под мотото "Пролет и късо кино" за деца и възрастни, а детските прожекции вече са се състояли в кино “Влайкова”. Повече подробности по темата разказа пред Радио София Юлиян Спасов, основател на проекта “Кинематограф”.

Той каза, че:

“За нас е важно какво мисли публиката, питаме хората, пишем си с тях, разговаряме и започнахме да получаваме по-често обратна връзка от родители, които питат “къде са детските филми?”, и ние направихме тогава анализ на нашата програма за една година назад, и се оказа, че близо 90% от събитията ни са с възрастово ограничение”, сподели Спасов.

По думите му, късометражното кино е по-грубовато, по-сурово и по-директно, отколкото големите детски филми, които минават през по-сериозен творчески процес и това е предпоставка много рядко да има детски програми в късометражното кино.

На децата им е изключително интересно, както и на предишните събития и освен това смятам, че е много важно те да гледат късо кино. Защото както ние възрастните, така и те са вече навътре в технологиите и социалните мрежи, а покрай това в последните години вече е много популярно краткото видео съдържание, ултра краткото. Става въпрос за 6 до 10 секундни видеоклипове”, сподели Спасов. Той каза още:

“Все-повече ситни различни сегменти съдържание гледаме и все по-малко гледаме големи стойностни неща. И от тази гледна точка за децата късото кино има страхотни ефекти, то ги изненадва, както и нас то ни изненадва, което му е хубавата страна и някак си те започват да задават въпроси на родителите си”.

По темата се включи и режисьорът Камен Стоянов, който сподели, че предимството на късото кино пред големите пълнометражни продукции е свободата да се правят по-нестандартни идеи. За филма си “Нагоре и през” Стоянов каза, че идеята е тръгнала от изоставена сграда, която е била хотел и той е решил да я насели с интересни случки.

“Аз тръгвам от морското равнище, от морето с една празна кофа, която се пълни и се изкачва чрез един въжен асансьор много дълго и нависоко, високият бряг на Калиакра, и всъщност целият разказ става чрез главния герой, който може би ако има главен герой това е кофата. Кофа, която най-накрая се излива в един ров отзад, който би трябвало да бъде басейн и се завърта целият кръг”, каза Стоянов.

Той допълни, че всички, които участват във филма са непрофесионални актьори и в него няма реплики. Освен това каза, че извън България късото кино съвсем достойно също е прието на международните форуми за визуални изкуства.

Относно инициативата на проекта “Кинематограф” да се предлагат по време на пандемията безплатни прожекции всеки ден Юлиян Спасов каза, че за 5 месеца зрителите са били 92 хиляди. За филма “Нагоре и през”той сподели, че препратката е за спасяването на водата, за това, че тя става все по-дефицитна.

“Филмът е една дистопия, която просто изумява с тоталната неефективност, която се наблюдава във всяка една операция, във всяка една сцена, всяко едно действие, което се извършва в този филм е фрапиращо неефективно”, заяви Спасов.

Той каза, че прожекциите ще започнат на 21 април 2022 г. от 20:00 ч. в “Сине Гранд”, а това лято предстоят много прожекции в цяла София и допълни, че има идеи за киноклубове в училище.

“От 2015 г. сме направили над 30 киноклуба тестово, по покана на различни училища и разработихме програма, чиято цел е чрез късо кино да подобрим взаимоотношенията между децата, до колкото може и да намаляваме нивата на агресия", допълни Спасов.  

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна