Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Екстремните спортове 8-14 януари 2023 (ВИДЕО)

9
Екипажът на "Мисис Чипи"
Снимка: Neverest Ocean Row

Океанската гребна лодка “Мисис Чипи”, на борда на която е и българинът Стефан Иванов, потегли на 11 януари от остров Кинг Джордж, Антарктида през Южния ледовит океан към остров Южна Джорджия. Експедицията е под флага на The Explorers Club - легендарният клуб, създаден пред повече от век в Ню Йорк, който подкрепя научни експедиции в най-различни дисциплини. Някои от най-значимите постижения, записани в историята под флага на тази общност, са първото достигане на Северния полюс през 1909 г., на Южния полюс - през 1911 г. , първото изкачване на Еверест - през 1953 г. 


Освен българина, сегашната експедиция включва австриец, двама американци, британец и исландец. Всички те са опитни океански или състезателни гребци и мореплаватели. Експедицията, наречена "Мисията на Шакълтън", ще следва част от маршрута на легендарния британски изследовател и екипажа на кораба му "Ендюранс". Тя ще проследи пътешествието, извършено от Ърнест Шакълтън и петима членове на неговия екипаж, с тяхната ветроходна спасителна лодка. Плаването им се смята от мнозина за най-великото пътешествие с малка лодка, осъществявано някога, което довежда до спасяването на всичките 28 членове на експедицията на Шакълтън*.




По план членовете на сегашната експедиция трябва да изминат 850 морски мили през соченото като “най-опасното океанско кътче на планетата” - от Антарктида, към о-в Южна Джорджия, покрай нос Хорн. Мисията има за цел да спомогне в опазването на доскоро непокътнатата морска екосистема на Антарктида, посредством обявяването на нови защитени морски зони в Южния ледовит океан.


През 2020 г. Стефан Иванов и тогава 16-годишният му син Максим изминаха със самоделна лодка на гребла 4444 морски мили, като прекосиха Атлантика от Португалия на изток до Барбадос на запад, и то в сезона на ураганите. По-късно двамата описаха приключнието си в книгата “Неверест” на името на изработената от тях лодка.


Стефан Иванов

Испанецът Алекс Чикон и шестима шерпи осъществиха първото изцяло зимно изкачване на Манаслу (в рамките на астрономическата зима). Групата е била водена от Чикон и е включвала Tenjen Sherpa, Pasang Nurbu Sherpa, Mingtemba Sherpa, Chhepal Sherpa, Pemba Tasi Sherpa, Gyalu Sherpa. Те са стъпили на главния връх на Манаслу.


По време на изкачването с тях е бил и дългогодишният партньор на Чикон - италианецът Симоне Моро. В Лагер 2 обаче той е почувствал силно изтощение заради няколкодневни чревни проблеми и, вместо да продължи нагоре с допълнителен кислород, е предпочел да слезе сам в Базовия лагер, тъй като Симоне има правило винаги да се изкачва без допълнителен кислород.


Експедицията на Манаслу

На 12 януари 1984 г. поляците Мачией Бербека и Ришард Гаевски достигат Манаслу и това се счита за първото му зимно изкачване. Трябва да се има предвид обаче, че преди началото на астрономическата зима - 21 декември, двамата поляци вече са били достигнали 7000 метра височина. Чикон започна аклиматизационните ротации под Манаслу на 27 декември. Преди това се подготвяше в района на Базовия лагер на Еверест.


Симоне Моро и Алекс Чикон са били гости на Банско филм фест.

Интервю със Симоне Моро можете да чуете и прочетете тук.

Интервю с Алекс Чикон можете да чуете и прочетете тук.


Чикон и единият от шерпите

Парапланерист се удари в метеорологичната станция на връх Мусала и малко по-късно почина от раните си. Инцидентът стана миналата неделя (8.01) по обед. Служителят на станцията е оцелял, благодарение на предпазна мрежа на прозореца, която е омекотила удара. Случайно на място е имало лекар, който е оказал първа помощ на парапланериста. След подадения сигнал за инцидента към Мусала са се отправили десетина планински спасители от Боровец. Преди да стигнат до мястото обаче е било получено разрешение за намеса на военен хеликоптер от Крумово, който е откарал пострадалия мъж в пловдивска болница. Починалият Тома Стоичков е имал няколкогодишен опит в парапланеризма и е печелил състезание в този екстремен спорт.  


Ярно Кордия

При инцидент по време на полет загина един от най-опитните уингсют пилоти в света - холандецът Ярно Кордия (Jarno Cordia). Той е правил бейсджъмп в Швейцария. Скочил е от популярна за този вид скокове точка (Hig La Mousse) в планината край Лаутербрунен. След това обаче, по неизвестни причини, се е ударил няколко пъти в скалите.


Ярно Кордия беше световноизвестен не само пилот, но и инструктор. Печелил е множество състезания в различни екстремни спортове, държи рекорда за най-дългото свободно падане на закрито с уингсют и е записан в Книгата на рекордите “Гинес”. Холандецът имаше над 20-годишен опит в летенето с костюм-крило, беше специалист във въздушната акробатика, както и в заснемането на полети. Броят на осъществените полети в актива му достига впечатляващо число - над 5000. Беше успешен състезател с редица подиуми в скайдайвинга с костюм-крило и в бейсджъмпинга. Изигра важна роля в развитието на полетите и техниките за обучение в първия в света наклонен тунел за уингсют. Заемаше ключово място и в изработването на световни стандарти в акробатичните уингсют полети.


Изключителните му умения можете да видите в това видео.


Матео Дела Бордела, Лео Геза (Leo Gheza) и Шон Вилануева направиха нов маршрут на скалната игла Мермоз в Патагония. Линията е 500 метра с категория на трудност 7b.


През ноември Вилануева получи най-престижната награда в алпинизма - "Златен пикел", за соловия си траверс “Moonwalk” (4000 м+, 6c, 50°) на Фиц Рой и 9 от “сателитните” му върха в Патагония. Това беше първият пълен траверс от юг на север на този масив. Той беше осъществен от 5 до 10 февруари 2021 г., а веднага след това, в специално интервю за БНР, 40-годишният белгийски алпинист разказа как е преминал сам линия, дълга 5 километра, включваща 10 върха и 4000 метра катерене, с първоначален багаж от близо 30 кг. Преди това той има още един "Златен пикел" - за изкачванията си в Гренландия през 2010 г. 


Интервю с Шон Вилануева

Себ Буан

Французинът Себ Буан публикува видео от първото преминаване на един от най-трудните маршрути в света - “Nordic Marathon”, 130-метрова линия с категория на трудност 9b/+. Тя се намира в огромната пещера Flatanger в Норвегия и минава през най-силния надвес, като свързва няколко други въжета, за да излезе на върха на пещерата. Катеренето е било толкова трудно, че французинът е успявал да направи само по един опит на всеки два дни, докато постигне целта си в края на юли миналата година. Любопитен момент е, че по време на посещението си в Норвегия Буан е изкатерил още два трудни маршрута и е понижил категорията им, след като е използвал наколенки. Става дума за “Iron Curtain”, на който чехът Адам Ондра дава 9b, но с наколенки Себ Буан го определя по-скоро като 9а+. Французинът е направил и третото преминаване на линията “Change”, която е първото 9b+ в света. След като използвал наколенки, Буан й е дал 9b/+.

Видетото от пещерата Flatanger можете да видите тук.


---

През декември 1913 г. Шакълтън обявява своя план да прекоси Антарктида. Популярността му във Великобритания му позволява бързо да намери необходимите средства, както и два кораба. Единият от тях - „Ендюранс“, прави редица открития в тази неизследвана част на планетата, но през януари 1915 г. е заграден от ледове, от които не може да се освободи, и започва принудителен дрейф на югозапад, а след това на север. Няколко месеца по-късно плавателният съд е смачкан от ледовете и потъва, а хората се прехвърлят на голям леден блок. Два месеца по-късно, през януари 1916 г., леденият блок започва значително да намалява поради топенето на леда, а хората се прехвърлят в трите лодки, свалени от кораба. След големи премеждия достигат необитаем остров. Положението им обаче остава безнадеждно. Шакълтън решава с една от лодките и петима моряци да достигне остров Южна Джорджия, на 800 мили отстояние. След още по-големи премеждия, Шакълтън успява да се добере до Фолклендските острови и да докладва в Англия, която по това време участва в Първата световна война, че екипажът му се нуждае от помощ. Следват 3 неуспешни спасителни акции. Едва четвъртия път - през август 2016 г, той успява да преодолее ледовете и да се добере до хората си на остров Елефант, като спасява всичките 22 членове на екипажа си.


---

Новините следете в рубриката "Екстремните спортове".

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна