Над един милиард лева годишно е загубата за българската икономика от недопускането на страната ни в сухопътния Шенген. Данните представи Николай Рашков, представител на българския транспортен бранш и експерт към Европейската комисия.
Над 60 хиляди български камиони месечно пресичат границата в двете посоки, каза Николай Рашков. На какво се дължи тази загуба:
"Основните елементи от нея са заплатеното време на шофьорите по границите, пропуснатите полза на българските предприятия и всъщност липсата на това те да могат да извършват дейност поради чакането. На Видин мост 2 изчакването е 16 часа на средна база. Това на практика убива един работен ден за всеки един превозвач".
Загубите за бюджета са малко над 300 милиона лева под формата на корпоративен данък и ДДС. Над 530 милиона евро за година са пропуснатите приходи за сектора в България поради изчакване на вътрешни за шенгенското пространство граници, посочи Николай Рашков и допълни:
"Ние като потребители в България смело мога да твърдя, че плащаме между 15 и 18% по-скъпи стоки в магазините само и единствено от това".
Заедно с това липсват битови условия за шофьорите по границите, което води до загуба на интерес към професията. Удължаването на времето за транспорт води и до загуби за производителите:
"Производителите губят по две направления - директно, под формата на по-скъп транспорт, който плащат до Европа, и косвено, под формата на това, че те затварят капиталов ресурс за по-дълго време от западноевропейските ни колеги, кое то ги прави неконкурентоспособни".
Анализът ще бъде предаден на ресорните министри както и на представителите на България в Европейския парламент. Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи заяви:
"Тази тема трябва да присъства ежедневно в нашите институции, нашата дипломация, Министерството на външните работи, Министерството на транспорта, всички институции трябва да работят заедно ръка за ръка".