Европейската комисия започна официална процедура за установяване на нарушение от страна на "Мета" на Акта за цифрови услуги, сред които липса на инструмент за наблюдение на изборите. "Мета" е доставчик на услуги за платформите "Фейсбук" и "Инстаграм".
Комисията подозира, че "Мета" не изпълнява задълженията си за разпространение на подвеждащи реклами, дезинформационни кампании и координирано неавтентично поведение в ЕС.
Според нея това би представлявало риск за гражданския дискурс, изборните процеси и основните права, както и за защитата на потребителите.
Също така няма яснота по какви критерии съдържание, за което не се плаща, се определя като политическо. Проблем е и липсата на ефективен граждански дискурс от трета страна в реално време, както и инструмент за наблюдение на изборите преди европейския вот в началото на юни.
Комисията отбелязва, че "Мета" е на път да намали драстично използването на инструмента CrowdTangle, който дава възможност за наблюдение на изборния процес в реално време от изследователи, журналисти и гражданското общество, в т.ч. и чрез табла, без адекватна замяна. Също така липсват и инструменти за обозначаване на незаконното съдържание.
"Мета" разполага с 5 дни, за да отговори на Комисията. От институцията обаче не уточняват какво ще предприемат, ако не са доволни от отговорите и какви ще са следващите действия.