Ние сме абсолютните жертви на това, че от образователната ни система излизат хора, крайно неподготвени. И ние като работодатели инвестираме много, за да се създадат допълнително академии и да се помогне на нашите млади хора, да се квалифицират, за да се адаптират към средата на труда.
Това коментира в интервю пред БНР Добромир Иванов от БЕСКО.
Асоциацията заедно с други работодатели се включи в дискусия за образованието и спорните промени в Закона за училищното и предучилищното образование.
"За нас темата за образованието е ключова и участваме активно в опитите да се подобри образователната система от гледна точка на самите ни бизнеси. Видяхме с последните промени, че всъщност могат да се съберат политиците и много бързо да направят нещо, но всъщност то не е това, което да решава реалните проблеми на образованието ни. Защото там политическата воля липсва и година и половина нито едно от важните неща не се случва", коментира Добромир Иванов.
В подкрепа на твърдението си той посочи, че в момента всяко четвърто дете в I клас не говори добре български език или изобщо не говори:
"Ние нямаме политика за езикова интеграция, а това е въпрос на национална сигурност. От друга страна 54% от завършващите XII клас са функционално неграмотни. Това означава, че не могат да се ориентират добре в метрото и не съобразяват средата около тях. Ние сега нямаме представа какви ще са след 10 години основните професии, а ти трябва да подготвиш младите да се адаптират към реалния свят."
Иванов посочи, че искането на работодателите са за стандарта за качество в образованието:
"Министър Галин Цоков обещава, че от началото на годината това ще се случи. Работата по промяната в новите учебните програми, как мерим работата на учителите и съответно ние виждаме ясно, че или няма политическа воля, или няма капацитет да се реализират тези промени."
Положителното в работата на Цоков като министър е, че "отвори врата да се работи". Според Добромир Иванов е добре да се гарантират високи заплати на учителите, но срещу това да има резултати.
"Трябва да видим тази система как става по-добра, но тя буксува в дирекциите в МОН. В тези нестабилни времена реалността е, че цялата власт се изземва от администрацията в МОН. Децата стават жертва на една система, която е неадекватна. Те учат реките в Африка и каква руда има. Те трябва да изучават нещо от реалния живот. Това виждаме като родители и работодатели, че имаме една от най-натоварените учебни програми в света и няма резултат от нея. Не се изважда полезното, топката е при МОН и тези експерти. Твърде много време минава без резултати", обясни Добромир Иванов.
"Искането на работодателите е преминаването от наизустяване на факти към формиране на умение в тези деца. Това е свързано с как променяме оценяването. Да разделим изпитите за кандидатстване от тези за външно оценяване. С друг изпит да се кандидатства. Сега се мерят частните учители, а не реално къде се намира едно училище", категоричен е представителят на БЕСКО.
И отбеляза, че голяма тема е профилираното кандидатстване не след 7, а след 9 клас.
Според него промените в Закона за училищното и предучилищното образование не решават никакъв проблем. В момента сме в пълен блокаж в държавата, категоричен е Добромир Иванов.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.