Как се промени градът след мащабния културен проект – темата коментират пред БНР знакови лица, които са сред инициаторите и съмишлениците на Пловдив 2019.
"Искахме много повече за нашия любим Пловдив. Бяхме наясно от какво не сме доволни и на базата на тази културна критичност решихме, че можем да построим нашата концепция "Пловдив заедно" и беше доста успешна. Каквото и да се случва, Пловдив остава първата българска европейска столица на културата. Тогава енергията беше като големия взрив. Отвори се възможност за много значими събития в изкуствата и културата", подчерта Мариана Чолакова.
"Инициативата дойде от нашето сдружение "Изкуство днес", реших, че имаме огромен шанс и ще спечелим. Поведохме отдолу нагоре идеята – това е граждански ресурс. Това е един от фокусите на тази програма: град и граждани", посочи Емил Миразчиев.
"Проектът е изключително успешен. Имаме културни организации, хора на изкуството, които имат много повече самочувствие. Имаме много повече културни продукти с много нюанси в тях. Този проект е една фабрика за идеи. Те са базата за бъдещата културна политика на този град", смята Десислава Шишманова.
За първи път от три десетилетия България е представена на Tanzmesse, най-голямата професионална платформа за съвременен танц. Тазгодишното издание се провежда в Дюселдорф. Според Янков това участие е добър пример "как българската култура може да бъде посланик на България по много адекватен, модерен, съвременен начин".
Пандемията показа много рязко какъв вакуум може да има в обществото в момента, в който културата спре и няма публики, изтъкна той.
"Пловдив 2019 беше най-голямата публична културна инвестиция в периода 2017-2019 г. Рекламирането на един град, на един културен продукт, на един културен календар привлича и образова нови публики. Има хора, които израснаха с представата, че България е част от европейската културна карта."
Градът и регионът вече натрупва ползи от домакинството си като Европейска столица на културата 2019. Ръстът в туризма е изключително осезаем и това са най-лесните измерители и ползи, които може да усетим 5 години след титлата, отбеляза Виктор Янков.
"Културата стана много по-разпознаваема, по-видима, по-адекватно маркетирана, което привлече нови публики. И сега, като отидете на Opera Open, на фестивала лятото на Античния театър, ще видите тийнейджъри, деца, млади хора - публика, която преди това не се докосваше до тези стигматизирани като консервативни сфери на изкуството."
Повече детайли по темата чуйте в звуковите файлове.