Националната художествена академия откри своята 128-a учебна година, в галерия "Академия" на НХА е подготвена юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" - "50 години по-късно".
Тя ще бъде открита на 26 септември 2024 в 18:00 часа.
Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения - EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др. Специалност „Рекламен дизайн“ осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".
"Пловдиският панаир, който е създаден в далечната 1892 година е бил винаги сцена за изявата на рекламния дизайн, на тази дейност през годините, разказа за "Нощен Хоризонт" доц. Мирослав Богданов, ръководител на Катедра Рекламен Дизайн към Факултет по приложни изкуства и дизайн в Националната художествена академия.
"А иначе 11 са новите първокурсници тази година по специалността, уточни доц. Богданов. Почти 600 души са завършили досега "Рекламен дизайн" в Академията. Това е броят на студентите от периода от 1974 година, когато стартира първият випуск до днес.
"Тази специалност смятам, че трябва да се занимава точно с това, което й е профил, винаги сме отказвали да бъдем променяни според "модата на момента", защото нашият профил на рекламен дизайн не е никак лек и не е малък, допълни доц. Богданов.
В дейността на рекламния дизайн се включва и проектирането на всички форми на музейните експозиции, временни или постоянни, което ни кара да учим студентите да могат да излизат от поведението на "рекламните агресии" и да могат да подчинят творческата си енергия на разказите на музейните работници, защото музеите създават нашето минало и трябва да бъдат по-обрани и дискретни нашите дейности там, поясни още доц. Богданов.
Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания.
В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протича търговска дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868) и в Цариград (1872). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.
Организацията на Държавното рисувално училище следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.
В края на 60-те и началото на 70-те години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност. Специалност „Рекламен дизайн“ присъства в държавния регистър на специалностите, по който се извършва висше образование в страната и се основава на решение на Академичния съвет на Националната художествена академия. През 1979 г. се утвърждава специалност "Художествено-пространствено оформление". От 1990 година специалност „Пространствено оформление“ е обособена в отделна катедра. През 1997 г. се утвърждава професионално направление "Изобразителни изкуства", в което фигурира специалност "Пространствено оформление" /промишлени изкуства/, със срок на обучение 5 години и половина, подготвяща специалисти – "Художник магистър по Пространствено оформление".
Художественият профил на специалност "Пространствено оформление" предопределя присъствието ѝ в Национална художествена академия. С решения на Академичния съвет през м. май 2004 г. специалността е преименувана в "Пространствен дизайн", а през октомври същата година на "Рекламен дизайн". Катедра "Рекламен дизайн" през годините е ръководена последователно от доц. Мирослав Богданов (2002-2011), доц. Даниела Янкова (2011-2015), проф. д-р Татяна Стоичкова (2015-2023). От 2023 година нейното ръководство отново поема доц. Мирослав Богданов.
И днес специалност „Рекламен дизайн” в Национална художествена академия се стреми да подготвя висококвалифицирани специалисти, способни да извършват художествено-творческа проектантска дейност в областта на рекламния дизайн. Студентите се обучават да проектират рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, търговско-промишлени изложения, търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения.
Още по темата в звуковия файл.