Най-знаковата дума за България през изминалата 2024 година е Шенген.
Това сочи класацията на традиционното проучване на платформата за грамотност "Как се пише?" за 2024 година. Това се прави за четвърта поредна година. За втори път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На първо място е Доналд Тръмп, следван от Бойко Борисов (миналогодишeн лидер). След тях са Владимир Путин и Делян Пеевски. Единствената фигура в Топ 20, която е извън политиката, е Григор Димитров.
„Шенген“ с 37%, „дубайски шоколад“ с 26 на сто и „санитарен кордон“ с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024-та за България. След тях сред първите десет са „Гунди“, която беше на косъм да влезе в челната тройка, „избори“, „дезинформация“, „безводие“, „Тръмп“, „Ново начало“ и „Олимпиада“.
Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите. Във финалния етап всеки можеше да даде вота си в анкета за три думи и изрази, които са белязали 2024-та, а медийният анализ отново е предоставен от системата за глобален медиен мониторинг Sensika. 9 милиона и 600 хиляди публикации в 10 123 информационни онлайн източника на български език за периода 1 януари – 31 декември 2024 г. са проверени в неговите рамки.
Социалните мрежи изместват фокуса от значимите теми. Изборът на хората "дубайски шоколад" да бъде една от най-знаковите думи за изминалата 2024 година показва силното им влияние върху определени слоеве и кръгове от обществото. Това каза филологът д-р Павлина Върбанова, създател на сайта "Как се пише". Според нея този процес води и до разслояване на обществото.
Ние вече не знаем или знаем малко от какво се вълнуват другите поколения и социални групи, това разслояване на обществото и изгубване на пресечни точки никак не е добро, смята тя.
Днес хората, повлияни до голяма степен от социалните мрежи, избират "дубайски шоколад", а утре дали няма да изберат по социалните мрежи тик-ток (TikTok) политик, зададе риторичен въпрос Върбанова и припомни случая с изборите в съседна Румъния.
Според нея голяма вина за този феномен имат и медиите. Медиите, които са призвани по-обективно да определят водещите теми в обществото, също тръгват в тази посока. Те лансират онези теми, които стават популярни в социалните мрежи, посочи още тя.
Такива класации действат отрезвяващо, те ни помагат да осъзнаем какво се е запечатало в съзнанието на българите, какво българите открояват като значимо, категорична е Върбанова.
Чуйте повече от разговора на Валери Великов с Павлина Върбанова.