Образованието трябва да бъде надпартиен и дългосрочен политически приоритет. Това заяви пред БНР Мариана Банчева от Института за прогресивно образование.
"Преди да говорим за промяна в една или друга програма, в един или друг формат за прилагане на изпити, трябва да се проведе големият разговор за това какво се случва в образованието и в нашата страна. Почти всичко може да бъде научено, но не по едно и също време и не по един и същи начин".
Тя коментира намерението на МОН да се върви към отпадане на Националното външно оценяване след десети клас, както и към въвеждане на задължителна матура по математика след 12-и клас.
"Образованието е дългосрочен обществен договор между ключови участници в този процес. Всички решения в него трябва да се взимат с оглед на един по-дълъг период от време и на начина, по който ще се отразят върху обществото и икономиката на страната.
Когато преди десет години се въведе Националното външно оценяване в десети клас, то се направи, защото се предполагаше, че една голяма част от децата няма нужда да продължават да учат в 11-и и 12-и клас, където обучението става строго профилирано и насочено към продължаване във висши училища.
Навсякъде в системите в Европа има училища, които завършват с десети клас. Но тези деца след това не продължават да учат във висши училища. Те влизат на пазара на труда.
Тук отваряме голямата тема какъв е смисълът да има профили и професионални паралелки, в които се учат неща, които могат да бъдат придобити като квалификация за една година в центрове за професионално обучение. Ако всички ученици продължават по-нататък, матурите в десети клас наистина се обезсмислят".
Когато се полагат ключови изпити, няма значение дали са в 7-и, 10-и или 12-и клас, училището трябва да гарантира съотносим брой учебни часове, в които децата изучават тези предмети, посочи още тя в предаването "Преди всички".
"Проблемите с математиката са много големи. И досега нямаме анализ защо децата се провалят още на изпита в седми клас. Ние ги отказваме да учат математика още в рамките на основното образование. Никой не се представя успешно на националното външно оценяване само с обучението в училище.
Свързването на програмата с практическите неща и с възпитанието е интересен феномен в нашето образование. Програмата определя неща, които децата следва да знаят в края на даден клас. Функционалността обаче е въпрос на методи, а не на учебно съдържание".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.