Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Летище или индустриална зона да има Стара Загора - а не може ли и двете?

След решението на Общинския съвет два терена от летището да станат част от активите на ИЗ “Загоре”, въпросът минава ли задължително през действащо летище развитието на Стара Загора отново е дискусионен

Със заем от над 54 милиона лева Индустриална зона "Загоре" ще придобие два терена от летище Стара Загора. Заемът ще се плаща от приходите на зоната и ще е за период от 30 години, уточни изпълнителният директор Радослав Танев. 

След като на 30 януари Местният парламент одобри предложението  Индустриална зона "Загоре" да закупи над 2200 декара от летищния комплекс, въпросът минава ли развитието на града задължително и през съществуващо летище отново е дискусионен. 

Един от привържениците за запазването на летището е архитект Веселин Беров – познато и уважавано име сред старозагорци, човек, който от години отстоява тази теза.  С екип от специалисти архитектът дори е разработил предложение – проект  за това как би могъл да изглежда районът на  и около летищния комплекс.  

"Ситуирането на летището е извършено със специалисти които са доста компетентни по отношение проектирането на летищни комплекси със  съответно осигурителни ивици, дължина на пистата... И тяхното мнение е, че пистата в сегашното си положение с известен ремонт абсолютно е допустимо да бъде използвана и за бъдещ ремонт на време. И във връзка с това вече се определят останалите обслужващи зони - пистата е с дължина около 1000 метра, 1200 метра, което ще позволява кацане на леки и ултралеки, но и самолети от типа Джет  с реактивна тяга до 30 тона, това са малки самолети. И имаме една зона  за управление на полетите и за производство, сервиз, гариране, хангари. Което означава че темата за авиацията, която става все по-модерна в света тук може да бъде реализирана, включително и производство на дронове", казва архитект Беров 


Летищният комплекс край Стара Загора е част от активите на Държавната консолидационна компания. В годините базата там е запусната, изоставена и занемарена. На сесията на Местния парламент преди дни кметът на Стара Загора Живко Тодоров бе категоричен:  Изисква се сериозна инвестиция, ако на този терен ще трябва да се прави летище. Остава и въпросът за целесъобразността -  какви ще са приходите от този обект,  как ще се издържа  и дали няма да стане така, че Общината да трябва да плаща сметката. 

"Малките летища стават все по-интересни не само в България, но и в цяла Европа, например в Разлог, в Банско, в ход е обособяването на такова летище. При нас тук е имаме интересна археология, потенциалът на която почти не използваме", казва архитект Беров. 

Тъкмо заради присъединяването на летище Стара Загора към активите на Индустриална зона "Загоре" през 2024 година зоната бе първата в България, получила сертификат за приоритетен инвеститор,  припомня  изпълнителният й директор Радослав Танев. 

"Решението да получим този сертификат е получило одобрение от всички министерства, а след това и от Министерския съвет. Присъствапх на сесията  и чух  за становището на Министерството на транспорта, които застъпват тезата, че за запазване на летището. Но в писмото от Министерството  се съдържат има само пожелателни намерения, няма никакъв конкретен ангажимент или обвързване. Друг момент е, че активите на летищния комплекс са  част от Държавната консолидационна компания, която пък е под ръководството на Министерството на икономиката", посочи Танев

Решението за разширяването на  Индустриална зона "Загоре" е препотвърдено и от втория акционер в Индустриалната зона  – Националната компания "Индустриални зони". 

Що се отнася до инфраструктурата на новите терени -   за нейното изграждане ще се кандидатства за европейско финансиране по различни програми, така, както беше направено вече за терените край село Еленино", казва Радослав Танев. 

По думите му на територията от над 2200 декара се предвижда да бъде изградена подстанция, установени са вече най-близките точки за достъп до водоснабдителната и газоснабдителната мрежи. Планира се също и изграждането на улици, както и на отвеждаща канализация.

И все пак - има ли възможност Стара Загора да разполага и с летище и с индустриална зона или трябва да изберем или първото, или второто – в предложението, разработено от архитект Беров летищният комплекс е запазен като такъв, но е предвидена и индустриална зона. Само че в малко по-различен вариант - за средни и дребни предприемачи. За да бъде облекчен трафикът в самата Стара Загора в проекта арх. Беров е заложил и изграждането на жилищни квартали в близост до зоната.

 Във вторник от брифинг на кмета на Стара Загора Живко Тодоров стана ясно, че и в плановете на общината се предвижда запазване на писта на летището. Подобно на Беров, и становището на общината е, че след ремонт съоръжението би могло да се използва в бъдещ момент от време. А според плановете на местната власт, вероятно нейният размер ще е по-малък.  Какъв  ще е той -ще ясно след като бъде изготвен подробен устройствен план на терена. Идеята е тази писта да бъде използвана за изложбени събития, автомобилни събори или от нови летателни апарати – тип дронове.

Предложението и проектът за това как би могъл да изглежда районът на летищния комплекс е изготвено напълно безплатно от архитект Беров.  А защо Индустриална зона "Загоре" трябва да закупи, а не придобива безвъзмездно терените - според казаното на общинската сесия преди дни, при втория вариант, Общината не би могла да се разпорежда с тях и да реализира своите планове. По темата да има или не летище Стара Загора - повече чуйте в репортажа. 


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени