Дроновете имат защити, които не им позволяват да летят в района на летищата, т.е. в случая става въпрос за умишлен акт.
Това каза пред БНР Александър Богоявленски, професионален пилот, бивш журналист в "Хоризонт".
"Хипотезите са две - полетът да е бил осъществен от деца или хора, които не знаят до какво биха довели техните действия, а втората е много по-сериозна и няма да си спестя думата идиотщина, т.е. ти да знаеш, че изпращаш дрон в район на летище със засилен трафик, е прастъпление и трябва да се третира като криминално престъпление и да се носи съдебна отговорност".
Срещата с дрон е еднакво опасна за самолета и при кацането, и при излитането му, а потенциалният проблем, който може да създаде, е трагичен инцидент с жертви и материални щети, обясни още той, като уточни, че изпитанията се правят с птица, а не с механика, изработена от твърди материали, какъвто е един дрон.
"Ако се знае, че в района на летището има дрон, ръководителят на въздушното движение на кулата може да даде информация на пилотите. Проблемът е, че само визуално той може да се локализира, защото дроновете нямат т.нар. транспондери или друга система, която да подава тяхната локация във въздуха. Това може би ще се промени. Но това пак няма да реши проблема, защото дронът има съвсем различно поведение във въздуха за разлика от един самолет. Ако операторът на дрона не предприеме маневра за избягване на сблъсък с друг участник във въздушния трафик около него, екипажът на самолета няма никакъв полезен ход, нищо не може да направи".
Гражданската въздухоплавателна администрация е регулаторът, който следи за прилагането на правилата за употребата на дронове:
"Има правила как се издават сертификати за управляващите дронове, които са различни от регистрацията на самите дронове, за която няма нормативен акт. При покупката на дрон в пакета пише, че е редно да се регистрирате като личен оператор на този дрон и това би трябвало да стане задължително. В България процесът е опростен с една доста добре изградена онлайн система за първоначална регистрация, след това полагане на изпити и получаване на сертификат. Това гарантира все пак познаване на тези правила и последиците, до които може да доведе нерегламентираното използване. Всеки отговорен притежател още с покупката на дрон би следвало да се запознае с правилата и да премине през обучение и изпит".
В предаването "12+3" Николай Соколов, директор "Безопасност и качества" в РВД, съобщи, че на летището няма въведена антидрон система, но има споразумение между оператора на летище София и Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" (ДП РВД) и при определени сценарии се задейства протокол, като съвместно с правоохранителни органи се реагира.
Той обясни, че има няколко варианта за ограничаване на дроновете:
"Има системи за откриване на дронове, които са инсталирани на няколко големи международни летища, като в зависимост от местните процедури тези системи могат да наблюдават само движението на дроновете и тази информация да се предоставя в реално време на въздухоплавателните средства. Но има такива, които могат директно да въздействат върху тях, като прекъсват сигналите за управление към тях, принуждават ги да кацат или дори да ги върнат към точката, от която са излетели. Има и такива, които директно ги свалят и на практика ги унищожават".
Интервюто на Стефан Кунчев с Александър Богоявленски и Николай Соколов в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.