Пенсионери и работещи бедни са най-уязвими от ценовата политика на хранителните вериги, но недоволство трябва да изразят всички български граждани. Според Велизар Енчев, бивш посланик в Република Хърватия, се наблюдава значителна разлика в цените на масло, мляко, сирене, месо и колбаси в търговски обекти у нас, в сравнение с магазини от същите вериги в други европейски държави.
“Нека на 13-ти февруари да покажем на търговците, че в България има гневно гражданско общество, което повече няма да търпи ценовия произвол, превръщащ милиони българи във втора категория европейци”, казва Велизар Енчев.
Емил Георгиев, председател на Федерация на потребителите отбеляза, че макар българският потребител да е най-неоправдан в целия ЕС, за жалост е и най-неактивен.
“Ние си даваме сметка, че този протест едва ли ще доведе до намаляване на цените, но искаме чрез протеста да окажем натиск върху търговските вериги, правителството и Народното събрание”, коментира той и допълни, че в момента фокусът е върху цените, но качеството на хранителните продукти, внасяни от чуждите вериги, също е много различно.
Мая Манолава, бивш омбудсман на Република България и председател на гражданска платформа „Изправи се БГ, посочи, че именно чрез натиск работят институциите у нас.
“Това е начинът да накараме търговските вериги да свалят цените и да се лишат от огромните надценки, с които убиват и българските производители, и българските домакинства”, коментира Манолова.
Според нея търговските вериги отдавна са нарушили всякакви принципи на пазарната икономика. Търговският дял на веригите в търговията на дребно е 67%.
Манолова припомни, че ръстът на основни хранителни продукти през последните месеци стига до 50%, а през последните 5 г., за някои от тях увеличението е с близо 200%, при положение, че общата инфлация е 34%.
След бойкота на 13 февруари, организаторите на акцията ще решат дали ще провеждат такава инициатива всяка седмица, срещу някои продукти или срещу определени търговски обекти.
Чуйте повече в репортажа на Златина Петкова в звуковия файл.