Възможно ли е да се отопляваме и осветяваме, без да замърсяваме околната среда? Как да избегнем дилемата между това да ни е топло или да сме нахранени? В търсене на отговори на тези въпроси се отправяме към Габрово, където Ивайло Стефанов – основател на Училището за соларни специалисти – работи усилено за изграждането на устойчиви енергийни решения и образоване на младите поколения.
Ивайло Стефанов създава STEM кръжок и учебен център "мейкърспейс" за деца и юноши, с убеждението, че истинската промяна започва с хората и местните общности. "Без хора и без здрава и сплотена общност, Индустрия 4.0, зеленият преход и водородната икономика ще останат кухи понятия, разписани в книжни директиви. Нужна е здрава местна общност и подкрепа", споделя той. Именно тази подкрепа и солидарност са в основата на неговата инициатива.
Соларният Дон Кихот от Габрово
"Не случайно са ме наричали соларния Дон Кихот от Габрово – продължавам да се боря с вятърни мелници. Благодаря на хората, които все още вярват в мен и ме подкрепят", казва с усмивка Стефанов. Според него концепцията за енергоснабдяване от миналия век вече е остаряла – вместо огромни електропреносни мрежи, токът трябва да се произвежда там, където се потребява. "Безумие е да живеем още в концепцията на 70-те и 80-те години, когато токът от "Марица" трябваше да дойде чак до Габрово. Светът е изключително динамичен и трябва да се адаптираме."
Проблемите пред енергийния преход
Един от големите проблеми, пред които се изправя страната ни, е законодателството относно енергийните кооперативи. "Гърция има 120 такива кооператива, а Румъния също ни изпревари", отбелязва Стефанов. В България вече има проучвания, които показват, че само в София съществуват над 1000 точки, подходящи за изграждане на подобни кооперативи, но реализацията им все още среща пречки.
Друг значим проблем е липсата на кадри. "Хората все по-малко искат да четат, а никой вече не иска да се занимава с основите на електротехниката – един учебник от над 370 страници. Търсим иновативни решения, за да привлечем вниманието на младите."
Образованието на бъдещето
В отговор на този проблем, екипът на Училището за соларни специалисти разработва иновативен проект за виртуално обучение. "Работим върху платформа, която ще позволи на обучаващите се да използват VR очила и да видят фотоволтаична централа в действие, както и да правят различни промени по нея. Това ще бъде нов метод на обучение, който ще направи процеса по-достъпен и ангажиращ."
Слушайте!