Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Официално посрещат първия F-16 на 12 април. Сагата с изтребителите е 20-годишна

| Репортаж
Снимка: Министерство на отбраната
Чуй новината! Чуй новината:

На 12 април ще е официалното посрещане на първия самолет F-16, който ще пристигне в България. 

Машината ще пристигне на собствен ход, с презареждане във въздуха, уточни министърът на отбраната Атанас Запрянов.

Очаква се това да се случи около 26 - 28 март. 

Първоначално съобщението за пристигането на самолета дойде от заместник-началника на отбраната генерал-лейтенант Красимир Кънев. 

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Така, с двегодишно закъснение, до края на 2025 г. у нас ще дойдат първите 8 машини. 

Сагата за закупуването им обаче е почти 20-годишна. Първите стъпки са предприети още след влизането ни в НАТО през  2004-та. Тогава надеждата е била ескадрилата до 20 многоцелеви изтребители със съвременна електроника и подходящо въоръжение да е у нас между 2006 - 2015 г.

В едно от първите си интервюта по темата Румен Радев казва : "Трябва ни самолет за всичко". През 2005-а настоящият ни президент е командир на авиобазата в Граф Игнатиево, но и част от работната група за избора на самолета. Още тогава Радев не посочва предпочитанията си за западната платформа, но предупреждава, че ще мине време, докато самолетите бъдат напълно интегрирани във ВВС. Затова и препоръчва да се поддържа ресурсът и на МИГ-вете.

В онези години, докато работни групи все още мислят какво искат, а държавата все още няма парите за покупките, големите фирми вече ни предлагат.

За станалата през 2004-а година членка на НАТО България е чисто нов пазар, който може да избира между предложени от САЩ 16 нови изтребители Ф-18 "Супер Хорнет" за 1 млрд. долара, или втора ръка за по-малко пари. Суми, които прясно НАТО-вският ни бюджет не може да поеме, защото през 2004 г., че и до 2008-а година с под 2% от БВП трябва да се решават и другите проблеми на трансформацията на армията ни.

През 2010-а година, първото правителство на ГЕРБ решава процесът по избор на нов изтребител да бъде активиран, защото и МИГ-овете започват да остаряват, мотивираше се тогавашният министър на отбраната Аню Ангелов.

Към онзи момент страната ни нямаше одобрена стратегия за националната сигурност и нова военна доктрина и това напрягаше леко обстановката. Но и след 2011-а в България идваха все по-скъпи оферти – американски самолети за 1 млрд. и 300 милиона долара, за нови машини и 600 млн. долара за втора ръка.

През 2013-а правителството падна, плановете обаче не спираха. Към този момент страната ни вече имаше варианти за нови "Грипен" от Швеция, употребявани "Еврофайтър Тайфун Транш 1" от Италия и Ф-16 от МО на Португалия - с цялостен логистичен пакет от САЩ. Но тези оферти имаха таван на инвестицията, до 700 милиона лева.

В периода до 2014-а честата смяна на правителства провокираше повече политически търкания и бавене на проекта, а след 6 години – до 2020-а всичките ни руски изтребители трябваше да са "на земята".

Така се стигна до 2016-а – първата от поредицата ключови години за изтребителите. За първи път от влизането ни в НАТО предложение за купуване на изтребители стигаше до пленарната зала. А там говореха депутати само от опозицията. Но въпреки критиките – мнозинството одобри "на зелено" първите 650 милиона лева от предвидената инвестиция за милиард и половина лева.

Но оттук нататък проектът за изтребителите щеше да е под сериозен надзор. Доскоро писалият задания и критерии началник на ВВС генерал Румен Радев беше станал… президент, а неговото служебно правителство - на Огнян Герджиков, препоръча през лятото на 2017-а да се говори с шведската фирма "Грипен".

Третият редовен кабинет, пак на Бойко Борисов, уж щеше да говори с шведите, а създаде комисия, която да проверява процедурата за новия самолет. След три месеца работа Комисията "Грипен" препоръча: рестартиране на процедурата. Препоръча и нещо ново – да се вземе под внимание и офертата за нови американски изтребители Ф-16.

И така през 2019-а, за втори път, пак при кабинет на Борисов, в парламента влизаше сделката за изтребителите. Не само това, но получи зелена светлина от депутатите. И едно вето от държавния глава Румен Радев, което обаче се оказа без значение.

А колко и за каква поддръжка на самите самолети ще плащаме, ВВС ще разберат, след като дойдат първите 8 изтребителя. Никой вече не прогнозира кога Ф-16 официално ще поемат дежурството от отиващите в историята МиГ-29

Добромир Видев с хронологията на събитията в звуковия файл. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна