Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Недопустима за държава от НАТО

Вилис Цуров: Проблем е, че за Ф-16 има теч на информация на високо ниво

Платката от изтребителя се изпраща в САЩ и ще се върне с обяснение за причината за дефекта

| Интервю
Снимка: БТА

Случва се някой уред да не сработи или да не показва точно, защото Ф-16 е летял над океана дълго и е зареждал във въздуха. Проблемът всъщност е, че е изтекла информация за самолета, и то на високо ниво, а това е недопустимо за държава от НАТО.

Това каза в интервю пред БНР о.з. полковник Вилис Цуров, заемал длъжности в Генералния щаб на Българската армия, Министерството на отбраната, НАТО и Военния комитет на Европейския съюз.

"За проблема се разбра от медиите. Явно има изтичане на информация и се получи така, че медиите първи научават, а след това министърът на отбраната да обясни проблема. Всякаква информация от НАТО да изтича към медиите не е нормално. По принцип самолетът попада в защитена зона и всяка информация за него трябва да е селектирана", коментира о. з. полк. Цуров.

Според него това е информация за служебно ползване, а излиза пред медиите:

"Това е проблем на вида въоръжени сили, защото самолетът Ф-16 вече е купен и става проблем и на МО. Най-запознати с новия Ф-16 са хората, които приемат самолета и докладват. По веригата информацията е изтекла, и то на високо ниво. Известно е, че през 2019 г. е имало конфликт между президента и лидера на ГЕРБ дали да е Ф-16, или "Грипен".

Вилис Цуров обясни, че дефектът на Ф-16 e причината да не прелети над София на военния парад на 6 май.

"Хардуеърът и в колите е дублиран, има нива на защита и би трябвало и без тази платка да работи. Но в случая, за да се вземе решение, прекалената предпазливост не е излишна. Затова ВВС не дават срокове кога ще излети", казва бившият военен.

Изделието с дефекта е изпратено в САЩ, за да се види проблема и ще бъде върнато с обяснение, а "това ще отнеме 2-3 седмици", предупреди о. з. полк. Цуров.

"Когато има дефект, трябва да се направят и втори тестове. В авиацията производителят – "Локхийд Мартин", анализира причините за всеки проблем. И вероятно ще пристигне изделието с обяснение каква е била причината. Вториятсамолет ще бъде повече проверен и ще пристигне по-късно. Всички осем самолета от първия транш трябва да пристигнат до края на годината", посочи той.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени