Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Учители в размисли как учат днешните младежи?

Надежда Батинкова, Кристиян Русенов и Лъчезар Чандрев
Снимка: Личен архив

Броени дни делят 12-класниците от последния им училищен звънец, а малко след това идва редът на матурите и на баловете им: държавните зрелостни изпити са на 21 и на 23 май. През юни пък са изпитите за завършващите 4, 7 и 10 клас. Затова като по традиция, около тези дати си задаваме въпроса как учат днешните младежи и подготвихме ли за пътя, по  който им предстои да тръгнат.

Стрели срещу матурите след 7-и клас: Безполезни и за децата, и за системата

Повечето ученици ходят на частни уроци за държавните зрелостни изпити и за външните оценявания след 7 и 10 клас заради желанието и мотивацията на родителите им, а не заради стремежа на самите деца да придобият повече знания. Около това мнение се обединиха в предаването "Нощен Хоризонт" трима учители: Надежда Батинкова – ресурсен, Лъчезар Чандрев – по испански език и Кристиян Русенов – по математика. 

И тримата са на мнение, че трябва да има промяна в средното образование, за да стане ученето по-интересно и по-мотивиращо за децата. Според Батинкова, Чандрев и Русенов идеята младежите да могат да се освобождават от задължителните матури при среден успех 5 за последните 3 години от последните три гимназиални класа няма да ги стимулира и мотивира да учат, каквито са очакванията на вносителите на предложението. 

В същото време се забелязва тенденция задачите по математика да стават все по-опростени. 

"Сякаш стават по-лесни, имат и повече нагледен материал , изображения, смята Кристиян Русенов, който подготвя ученици за външните оценявания след 7 и 10 клас, както и за матурите след 12 клас. Защо оценките от изпита след 7 клас се превърнаха в атестат, по който да се мерят успехите на завършващите прогимназията, кой придаде толкова голямо значение на този изпит и защо оценките точно от него станаха критерий за вход в т.нар. "елитни гимназии"?

Как се готвят децата ни за живота, къде е семейството в процеса на формирането на добродетели и трябва ли да има предмет в училище "Религии и добродетели" от 1 клас? 

Часът по "Добродетели и религии" ще влезе най- рано през учебната 2026/27 г.


За всичко това и за избора да бъдеш учител: Надежда Батинкова, Кристиян Русенов и Лъчезар Чандрев в интервюто на Гергана Мирчева в "Нощен Хоризонт".



По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени