Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Николай Димитров: С искането за референдум президентът консолидира още повече управляващите

| Интервю
Николай Димитров
Снимка: Ани Петрова

Ние винаги се проваляме на държавно ниво в комуникационната политика по всички въпроси – ваксинации, ковид 19, а в последните години в комуникацията на рекрутмънта в българската армия, като нещо привлекателно. Проваляме се и при рекламирането на България в туризма, каза социалният психолог доц. Николай Димитров в интервю пред БНР.

"Остава горчив привкус, че някой е взел едни пари и резултатът е никакъв. В програмата на БНР – "Хоризонт" вървят клипове, които да разяснят, какво ще означава, ако влезем в еврозоната, независимо кога. И тези рекламни послания са толкова неясни и толкова буквално направени "през куп за грош", че нямат никакъв ефект. Имат ефект, че ги има, но какво и как казват не е било мислено", посочи доцентът по социална психология.

И призна, "чаках 3 дни да излезе експресно социологическо проучване "за" и "против" еврото". За него това е "буря в капачка ракия", дори не било в чаша вода:

"Но и социолозите не се организираха добре, за да се види мнението, дали президентът беше прав, когато твърде надличностно и неконкретно обяви, че мотивите му са социологическите данни за готовността на обществеността за приемане на еврото."

И според доц. Димитров, "нямаше време да се разгърне целият разговор "за" и "против" въвеждането на еврото.

"Като че ли наистина не успяхме да разберем мотивите на президента, нито на противниците му, за да си изясни обикновеният гражданин собствената позиция. Този вакуум ще бъде запълнен от опорки, различно манипулативни гледни точки и такива, които не отговорят на истината и в двете посоки", коментира той.

И посочи, че основният аргумент за приемането на еврото, е че това вече е факт от 28 години, защото в условията на валутен борд сме вързани в еврото и всички плащания са в евро, "но ние го наричаме по друг начин – все още лев".

Доц. Димитров смята, че ситуацията с референдума за еврото е "интересна битка между пиари".

"И това, което направи президентът е да налее вода в мелницата на управляващото мнозинство. И така очевидно ги консолидира още повече и те вече говорят за пълен 4-годишен мандат. Ако президентът е предвиждал подобен ход на събитията, това е в негова полза, да излиза по-активно в медиите", обясни социалният психолог и преподавател в СУ "Св. Климент Охридски".

Относно комуникацията той посочи, че "засега само 2 партии работят както трябва с пиарите си – ГЕРБ и ДПС-НН":

"Това са единствените, за мен поне, пиари, които си вършат работата, понякога въпреки лидерите на партиите."

"Пиарът на президента, изключвам вицепрезидента, защото сама се справя, се проваля в комуникативните стратегии и да общуват с широката публика. Любопитно ми е да видя президента как ще излезе от тази ситуация. Мисля, че няма да реагира днес. Би могъл да се възползва от топлата ситуация, да покаже че статуквото, срещу което той се бори, му дава повод да вдигне отново юмрука си пред президентството", опита се да прогнозира доц. Димитров, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна