Духът на съвремието ще завладее зала "България" на 6 юни, петък, от 19.00 ч. Любимката на публиката Лия Петрова ще гостува на Симфоничния оркестър на БНР, диригент ще е Екхард Вичик.
Дългоочакваният концерт предлага програма с прекрасно българско произведение и два шедьовъра на руската класика, виртуозността на Лия Петрова и таланта на маестро Вичик. Успехите на немския диригент са както в симфоничната, така и в оперната музика: с "Вълшебната флейта" в Шотландската опера влиза в "Топ 10 на класическата музика" на Guardian, а с "Хензел и Гретел" в Театро Комунале ди Болцано – в селекцията на най-добрите продукции в Европа на OperaClick.
След успеха на новия й албум "Momentum 2", бравурните аплаузи в Театъра на Шанз Елизе и блестящия дебют с Кралския филхармоничен оркестър в Кадоган хол, Лия Петрова ще е солист на Радиосимфониците преди разпродадения си дебют на легендарния BBCPromps в Роял Албърт Хол. Със Симфоничния оркестър на БНР тя ще изпълни Първия цигулков концерт на Прокофиев.
Тази ранна творба, писана по време на войната и в навечерието на революцията, е всъщност едно от най-лиричните произведения на композитора. Това е настроението на малко момче, заслушано в приказка, по думите на легендарния Сигети. В размирната есен на 1917 г. планираната премиера е отложена и концертът е изпълнен за пръв път чак през 1923 г. в Париж. Публиката очаква авангардна музика и е изненадана от слънчевата и лирична творба. Виртуозно-приказното произведение става популярно, когато Сигети го изпълнява на турнетата си в Европа и Америка. Творбата влиза в концертния и звукозаписен репертоар на най-големите цигулари на ХХ век.
"Симфонични танци" на Рахманинов е последното голямо произведение на композитора. То събира в едно целия му опит и е своеобразен музикален автопортрет с препратки към теми от най-известните му творби и автоцитати. Писана в САЩ, малко преди фаталното диагностициране на композитора, творбата носи носталгията по родината с руските фолклорни мотиви и елементите от ортодоксална музика като химна "Благословен си, Господи!", а в края на партитурата Рахманинов пише едно финално "Алелуя!" Премиерата е през 1941 г. във Филаделфия, Рахманинов е доволен, публиката – раздвоена. Слушателите очакват романтичния му стил, а чуват драматична и по-модерна музика със сложна ритмика и джазови елементи. Филаделфийските симфоници под диригентството на Оманди обаче изпълняват произведението често и го правят популярно. Днес то безусловно се оценява като шедьовър и една от най-зрелите творби на Рахманинов, неговото прощално музикално послание.
"Музика за оркестър" е знаково произведение за творчеството на Александър Кандов. Самият Марин Големинов остава истински щастлив, когато чува изпълнението му. Кандов, който е един от основателите на Дружеството за нова българска музика през 1990 г., остава един от най-оригиналните български композитори от своята генерация. Той работи десетилетия в Испания и по необичаен начин експериментира с различни стилове и жанрови форми – от симфонична до електроакустична музика, от детски песни до сценични произведения. Симфоничният оркестър на БНР многократно е записвал негови творби, а с изпълнението на "Музика за оркестър" ще отбележи 40-годишнината от създаването на произведението и отминалия 75-годишен юбилей на автора му.
Билети в Рекламно-информационния център на БНР (бул. Драган Цанков 4) и в мрежата на Ивентим.