Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ирина Манушева: Някои от предлаганите промените в образованието могат да имат вреден ефект

| обновено на 18.06.25 в 08:41
Снимка: БГНЕС

В условията на бързо променящ се свят, модерното образование трябва да бъде не просто институция за предаване на знания, а среда за развитие на умения и способности, които ще помогнат на децата да се справят с предизвикателствата на бъдещето. В контекста на новите предложения за промени в Закона за предучилищното и училищното образование, журналистите от предаването "Време за наука" потърсиха мнението на Ирина Манушева – експерт с активна позиция по въпросите на образователната политика.

Манушева беше категорична: предлаганите промени не отговарят на нуждата от съществени реформи в системата на българското образование. "Този закон не само че не предлага нужните решения, но и съдържа елементи, които могат да имат вреден ефект", заяви тя в ефира.

Един от най-противоречивите моменти, според нея, е въвеждането на нов задължителен предмет – "Добродетели и религии". Това, по думите ѝ, представлява съществена промяна в подхода към религиозното обучение, което до момента е било свободноизбираемо. Тя подчерта, че липсва обществен консенсус, както и прозрачност по отношение на съдържанието на този предмет, начина на преподаване и подготовката на учителите.

"Не знаем какво ще се изучава, кой ще преподава, и най-важното – как ще се гарантират правата на децата и техните родители при избора", отбеляза Манушева. Тя посочи, че вместо да се въвежда нов предмет, първо е трябвало да се направи задълбочен преглед на цялостната образователна философия и учебните програми.

Други обезпокоителни тенденции, които тя открои, са отдалечаването както на учениците, така и на родителите от образователната система. Според Манушева, фокусът върху санкции към учениците е показателен за остарял подход, при който вместо подкрепа, се залага на наказания. "Когато учениците се чувстват уважавани и активно включени в образователния процес, няма нужда изобщо да се говори за наказания", заяви тя.

"Стесняването на досега за използване на телефони също е нещо много обезпокоително. Разбира се, че децата не бива да изполвата телефони, но тази забрана присъства и в момента, очевидно няма мехънизъм, по който тя да бъде реализирана", посочва тя.

Чуйте пълния разговор в звуковия файл.


По публикацията работи: Зоя Димитрова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна