По-малко регулации, и повече… пътища, където да има повече зарядни станции. Това е формулата на бизнеса, за да може и електромобилите да станат част от автопарка в България. Това мнение изразиха представители на компании по време на форума „Тех оф томороу“, организиран от Investor.bg. Страната ни стои добре откъм зарядни станции, казват запознатите.
Предизвикателство пред това да има електрически автомобили в България не е само изграждането на инфраструктура за зареждането. В момента у нас има регистрирани около 21 000 електромобила и около 2 200 зарядни станции. Това поставя страната ни сред водещите в Европа по отношение на брой зарядни станции на 100 автомобила, казва Димитър Костадинов.
Основната дейност на неговата фирмата е внос, дистрибуция и поддръжка на стационарни и мобилни станции за зареждане на електромобили. Димитър Костадинов казва, че съотношението брой зарядни станции на 100 автомобила ни поставя на челните позиции в Европа. Но в страната ни има неравномерно развитие на инфраструктурата – зарядни станции и…. пътища, по които да се поставят те.
Европейските свръхрегулации също пречат, казва Петър Николов, чиято фирма прави софтуер за зарядни станции.
Затова това Петър Николов казва, че е реалистична европейската цел до 2030-а година да има три и половина милиона зарядни станции на континента. Деница Даверова също вижда проблем в регулациите, които пречат да развива бизнеса си. Но фокусираната върху развитието на компанията си за електрическата мобилност Даверова е повече оптимист за развитието на електромобилния сектор и у нас. Примерът е с приложение, което улеснява намирането на зарядните станции…
Аргументите променят мненията дори и на хората, които сега използват коли на бензин, обяснява Деница Даверова. И ги слага в особената група ентусиасти, които се увеличават с 20-30 процента на годишна база. Не такъв обаче е ентусиазмът за използването на електрически камиони, казва Милен Сталев от представителството у нас на голяма германска автомобилна марка за интереса на българските товарни компании да ползват електрически камиони.
Поне на разстояния над 300 и над 500 километра. Като фактор от една страна е нужната инфраструктура за зареждане. Запознати казват, че по европейската програма "ДРАЙВ Е" тази година на континента е обявено изграждането на 1400 зарядни точки за камиони. Те трябва да са готови до 2028-а. 100 от са в България.
Две зарядни станции от по един мегават зарядна мощност се строят сега в България. И ще заработят в рамките на годината, казва Милен Сталев. Според него това са първи стъпки към възможността товарните превози на големи разстояния също да бъдат възможни с електрически камиони.
Всички от сферата на бизнеса виждат потенциала на превозните средства, задвижвани с електричество. На инфраструктурата и евентуално на регулациите. Но какво е бъдещето - обобщава Мирчо Мирев от технологичната компания, която в началото на месеца стана втората българска фирма, с пазарна оценка над 1 милиард долара.