Предстои създаването на обща европейска система за обмен на данни за пробег на леките автомобили. А предложението идва именно от него.
"Това се оказва проблем не само за България. По-голяма част от колите, които се внасят у нас, вече са с превъртян километраж. Говорим за милиарди годишна загуба. Потърпевши са хората от най-уязвимата част на нашето общество - тези, които теглят заем, за да си купят кола или събират с години".
Идеята вече е част от законодателно предложение, обясни Новаков в предаването "Хоризонт до обед".
"През есента трябва да бъде гласувано на първо четене. Надявам се през следващата година да бъде обнародвано в журнала на ЕС и да започне да се прилага навсякъде. При преминаване на технически преглед – данните от километража да бъдат свалени и да се публикуват в обща база данни".
Идеята вече се прилага на няколко места в Европа, отбеляза той.
"В Белгия, Холандия и Люксембург пилотно се обменят данни".
Новаков очаква европейският парламент да приеме финална версия на законодателната инициатива, която да защити интересите на потребителите.
"Една кола на половин милион километра нито спира, нито завива, нито ускорява така, както е била проектирана във фабриката. Когато те подведат и ти кажат, че е на 100 хил. километра, ти си качваш семейството и пътуваш спокойно. Това обаче излага на риск живота на всички участници в движението".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.
Инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти смята, че 90% от старите автомобили, които се внасят от чужбина, са пренавити.
Пренавиването става със съответния софтуер, обясни той.
Панчев посъветва при покупка на автомобил да се потърси сервизната му книжка.
"Ако няма, може би има нещо проблемно".
Много често, когато една кола се поправя, за да се продаде, се слагат евтини резервни части, предупреди още той.
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.