Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

15% от запитаните са посочили като проблем услугите на БДЖ

Проучване: Намалява броят на хората, които предпочитат пътуването с влак

2
Снимка: Румен Сарандев

През 2024-а година българинът предпочита на пътува с кола, след това с автобус. БДЖ е най- накрая в предпочитанията за транспорт. Това сочат данните на агенция "Естат", представено по време на обсъждането на стратегическите проекти в сектора на ЖП инфраструктурата

БДЖ обаче е в "топ три" на проблемните превозвачи, сочи статистиката. А ориентирането й към младите е почти невъзможно.

Намалява броят на хората, които предпочитат пътуването с влак, сочи още проучването.

Едва 4% от запитаните биха предпочели железопътния транспорт през 2024 година. Това е двоен спад на желаещите да ползват влак спрямо 2020-а и троен спад в предковидната 2019 г. В сравнение с други данни на агенцията от 2020-а година това е двоен спад на интереса към пътуването (8%). И почти троен (от 11 ) през 2019-а.

В групата на предпочитащите ЖП транспорта са хора над 50 години, със средни и ниски доходи, както работещи, така и неработещи. А по-активно железопътният транспорт се използва в южната част на страната.

С влакове горещи "като крематориуми", по думите на един от пътниците наскоро, не е изненадваща статистиката на агенция "Естат". 


Ваня Илиева от "Естат" обясни, че 15% от запитаните са посочили като проблем услугите на БДЖ:

"Групата пътници, които са особено по-чувствителни към проблемите и услугите на БДЖ, са в северните райони на страната - в северозападния, както и в североизточния. Хората, живеещи в областните градове, в столицата, добре образованите, тези с малко по-високи доходи, очертават границите на бъдещи целеви групи, които могат да бъдат включени като потенциални потребители".

Статистиката не отчита как това би се променило след декември 2026 г. когато според транспортното Министерство по три лота ще трябва да влязат частните пътнически превозвачи. Към момента има три частни компании с лиценз. Те ще трябва да се борят за все по-намаляващите ЖП пътници. 

Данните на НСИ сочат още, че за първото тримесечие на 25-а БДЖ са превозили близо 4 милиона и 400 хил. пътници по вътрешните линии. И това е спад с близо около 300 хиляди за тримесечията на 24 и 23-а година. 

Работата по магистралите „Хемус“, „Струма“ и тунела под Шипка също са належащи. Тези проблеми обаче не са попречили от 2019-а до 24-а година да скочи рязко предпочитанието да се ползва кола. От 47, през 62, до 74 процента в 24-а. От 42 на 18 процента спада интересът към пътуването с автобус между 19- и 24-а година.

Но все пак за 34 на сто от запитаните качеството на пътищата и транспортната инфраструктура остава най-важният въпрос за решаване.


Още по темата слушайте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Мария Йорданова Гергана Хрисчева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна