Липсват цялостна визия и пътна карта как биха се случили предлаганите промени, както и задълбочен анализ, на който се базират.
Това мнение изрази пред БНР Гергана Ефремова, старши специалист във Фондация "Заедно в час".
"Реално отново говорим за промени на парче, за кръпки. Образователната система вече е доста изморена от такива промени на парче."
Нуждата от адекватна и пълна оценка на въздействието е отбелязана включително в становище на администрацията на МС, посочи тя и определи това като "доста притеснително", тъй като образованието засяга цялото общество.
Същевременно експертът уточни, че "има много анализи, много данни, на които министерството може да стъпи", например такива на Сметната палата. По думите ѝ Министерството на образованието е инвестирало и в проучвания на ОИСР и Световната банка, съдържащи много ценни данни и препоръки, които остават само на хартия.
Има становища и на младежки организации, на които следва да се обърне внимание, смята Ефремова.
"Те биха искали тяхното мнение, техният глас да бъде чуван."
Хората от системата, които ще трябва да изпълняват тези промени, знаят какво работи, коментира още Гергана Ефремова.
Според нея регулация за мобилните телефони в училище е необходима, но пълната им забрана не е най-адекватният пример. Налагането на глоби на родителите пък ще натовари училищата с несвойствена дейност.
"Времето, в което живеем, изключва пълната забрана на използването на електронни устройства. Те са част от ежедневието ни."
Твърди се, че учениците ще имат избор, но модулът, който ще се изучава, ще зависи от избора на мнозинството, посочи Ефремова за изучаването на религия в училище.
Религиите по света са в основата на развитието на цивилизацията и те се изучават и в момента по различни предмети. Те би следвало да се изучават в рамките на тяхната философия и историческо въздействие, а не конфесионално, изказа своята позиция тя.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.