Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Диян Стаматов и Ирина Манушева пред БНР

Интегриран изпит в НВО. Водят ли промените до повече частни уроци?

| Интервю
Снимка: БТА

Интегралният изпит е един правилен път за разрешаване на съществуващия казус със сравнително ниските резултати в областта математика и природни науки (STEM) и въобще въпроси, свързани с теста PISA.

Това каза пред БНР Диян Стаматов, директор на 119-то училище в София и председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета. 

Фокусът не трябва да е върху това какви въпроси трябва да влизат в НВО (Национално външно оценяване след 7. и 10. клас), а за какво използваме тези външни оценявания, смята Ирина Манушева, родител и активист за качествено образование.

Идеята за интегрален изпит циркулира от известно време в общественото пространство и много от хората знаят за нея, посочи Стаматов и коментира:

"Обществото със сигурност ще приеме с известен стрес промяната в изпитите, но всички сме наясно, че не може само с Математика и Български език. Допълването на въпросите с Биология, Физика, Химия би облекчило формата на НВО в 7. и 10. клас, защото това са предмети, които са интересни и желани от учениците. Този формат би бил дори по-лесен за учениците". 

Според него ученик, който учи постоянно и има добър родителски контрол, няма необходимост от допълнителни частни уроци. 

Диян Стаматов

Според Ирина Манушева ключово е защо продължава да се използва този инструмент - НВО, като средство за кандидатстване в училище, което води до напрежение и у децата, и у техните родители, а и у учителите.

"Ако тези външни оценявания отговаряха на първоначалния си замисъл - да служат за диагностика на системата на училищното образование, тогава, разбира се, че те трябва да обхващат колкото се може повече области от различни предмети. Но за тях не би трябвало да се очаква учениците да се готвят изрично, учителите да ги готвят за тези изпити, а и не би трябвало да служат за оценяване на самите деца индивидуално. Няма никакъв разумен начин с един и същи инструмент да оценяваме и системата, и учениците. Превръщайки НВО в средство за кандидатстване, постигаме огромен стрес и започваме да губим години от обучението на учениците, като ги превръщаме в подготовка за един изпит. Това не е целта на образованието, целта е овладяване на знания и умения, целта е поддържане на интерес".

Ирина Манушева

Интервюто на Снежана Иванова с Диян Стаматов и Ирина Манушева в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени