За да се избегне човешка грешка при тези екстремни дейности трябва да има дублиране при проверката - един инструктор закачва, осигурява, а втори да проверява. И на половин или час да бъде сменен с колега, каза в интервю пред БНР Христо Христов от клуб “Еделвайс”.
В предаването "Хоризонт за вас" той коментира "правилата" за високорискови атракциони и приключенски туризъм.
Той посочи, че най-важното при тези екстремни и високорискови занимания да има двойно осигуряване на екипировката.
"Винаги да има по двама души, които да проверяват. Да увеличавате екипа, това е увеличаване и на разходите, но аз в тази насока не се двуумя. А и на лунапаркове работят с минимален екип. Трябват повече хора да проверяват осигуряването", препоръча Христов, който с клуб "Еделвайс" от дълги години правят тиймбилдинги за приключенски туризъм.
Той поднесе совите съболезнования на семейството на загиналото дете.
"Хората, които работят на атракциона – парашута, също не са искали това да се случи. В тази ситуация максимално да се вземат поуки, така че да не се повтарят. В тези атракциони – парашути, делтапланери, бънджи, въжета, те са рискови и участниците трябва да съзнават, че са в рискова ситуация. На много места колеги карат участниците да подписват декларация, че собствениците на атракциона не носят отговорност", каза Христов.
И обясни, че инцидентите стават в 3 основни аспекта. Първият е човешка грешка. Вторият е тотална повреда на някаква екипировка, третият е неочаквани действия на самите участници.
Христов е категоричен, че трябва да се създадат условия на дублиране, да има двойна осигуровка, "дори да е чисто нова, купена от магазина".
"Работим от 22 години, имали сме 2 инцидента. Знам ги всички и защо се получават, трябва да се извади поука. Имали сме контузен човек, но това са сериозни наши проблеми и може да ги разбере само човек, който се занимава с тази дейност", каза още той.
Според него Министерство на туризма трябва да създаде някаква дирекция, която да се допита до специалистите в тази област:
"Ако трябва да се проучи и опит в други държави и всички да се съберат в общ документ."
"В целия бранш на приключенски туризъм АТВ-тата са доста рискови, също и планинското колоездене, за парапланери, а за водни атракциони за първи път чувам за инцидент. Да се надяваме че няма да има за бъдеше подобни неща", коментира Христов.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.