Марио Нинов: С процедурата за частни оператори в железниците нищо добро не чака пътника
Идната седмица отварят конкурсната процедура за частните ЖП операториЗагубите и за пътническите превози до края на май са над 27.5 млн. лв., отчете се министър Гроздан Караджов преди време. Така още преди средата на годината пътническите превози са били на минус с над 5.7 млн. лв. Причините са повечето разходи за персонал и ток. Но май повече не заради подобряването на тези резултати, а заради парите по Плана за възстановяване и развитие. Сега Гроздан Караджов смята, че трябва да има реформи.
Състезанието за по-доброто обслужване звучи така: железопътната карта на България ще бъде разделена на три региона (лота) – западен, северен и южен. Към всеки от тях ще бъдат включени и второстепенните линии. Ще бъде осигурена възможността всеки от лотовете да се обслужва от съответното регионално депо (София, Горна Оряховица и Пловдив). Договорите на работниците и служителите, заети в настоящия оператор, няма да бъдат прекратени, а ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга. И още, обяснява Гроздан Караджов.
Идната седмица ще бъде обявена конкурсната процедура. Тя ще бъде публикувана в официалния вестник на Европейския съюз. Достъп до нея ще имат всички лицензирани железопътни оператори в ЕС. Срокът за подаване на документи на потенциалните участници ще бъде 3 месеца.
До средата на декември се очаква сключването на договорите. Частните превози трябва да започнат от 13 декември 26-а. Тогава традиционно се обявяват сезонните промени в разписанията на влаковете. За да е гарантирано качеството на обслужването, транспортният министър Гроздан Караджов обяви, че от януари 28-а година ще има и бонуси за добрите пътнически ЖП превозвачи.
Бъдещите пътници с коментар на очакванията си дали конкуренцията ще подобри услугата на БДЖ и дали конкурсът ще доведе правилните частни превозвачи.
Още по темата в звуковия файл.