Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Темата на деня:

"За" и "против" телефоните в класните стаи, забраната - необходимост или крайна мярка

2
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Промените в Закона за предучилищното и училищно образование ще влязат в сила най-вероятно през ноември месец, а с тях и забраната на смарт устройства в клас. Това стана ясно от думите на просветния министър Красимир Вълчев. Вълчев припомни, че и в момента има забрана за използване на телефона в час, но текстът е от годините, когато телефоните не бяха смартфони. Днес говорим въобще за смарт устройства, уточни министърът. 

Забраната за използване на мобилни телефони и смарт устройства в училищата отново е в центъра на образователния дебат у нас.

Според просветния министър Красимир Вълчев днешните ученици са сред най-разсеяните в Европа, а данните от международното изследване PISA показват, че мобилните устройства са една от причините за това. Министерството на образованието обаче подчертава, че технологиите могат да имат и положителна роля, ако бъдат използвани правилно и с ясна педагогическа цел.  

След проведена анкета сред родителите в ОУ "Васил Друмев" има вече такава влязла с сила забрана. Директорът на варненското училище Красимир Димитров припомни в сутрешния блок на Радио Варна "Новият ден", че  вече е въведен режим-телефоните се събират в заключени шкафчета по време на учебните занятия и се връщат на учениците след последния час. 

По думите му резултатите са видими - повече социални контакти, по-малко виртуални разговори в междучасията и по-активна комуникация между самите деца. Преди в коридорите те общуваха едни с други в социалните мрежи, сега си говорят, сподели наблюденията си той.

Училището има не само възпитателна и образователна роля, помага за формирането на социални умения. В сградите на институциите децата се учат да се сблъскват и справят с живота, да спазват законодателство, подчерта Димитров.

От своя страна Полина Коцева, експерт по социално-емоционално учене, изрази опасения, че фокусът върху забраната може да се окаже погрешен. Според нея въпросът не е „за" или "против“, а какви алтернативи ще предложи училището, за да развива социални, емоционални и когнитивни умения у децата.

Технологиите са част от живота и бъдещето на учениците. Много по-важно е да ги научим на здравословно и отговорно използване, вместо да ги изключим от ежедневието им, категорична е тя.

На въпрос дали училищата не използват телефоните като „удобен враг“, върху който се прехвърля вината за липсата на концентрация и мотивация на учениците,  Димитров отговори, че проблемът често идва от неглижирането на родителската отговорност, а училището остава единствената институция, която трябва да поправя последствията.  За нас враг е безхаберието на родителите, каза той и допълни, се семейната среда е също важен участник за изграждането на децата като личности.

Той припомни, че в училище децата прекарват по 5-6 часа, а отговорността в останалото време е на семейството. Димитров изрази надежда текстът да бъде приет, но да не бъде оставяна вратичка за справяне поотделно с прилагането му от училищата. 

Според Коцева забраната е крайна мярка и няма да бъде постигнат желаният ефект.

Чуйте повече от разговора на Иван Барбов и Александър Йорданов с Красимир Димитров и Полина Коцева:

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна