Трябва да разсъждаваме на национално ниво и да подготвяме младите хора за работа в училище – за учители. Трябва да се предприемат мерки, защото вече сме закъснели.
Това каза Величка Таседжикова, директор на столичното 70. ОУ "Св. Климент Охридски" и секретар на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета, в интервю пред БНР.
Тя настоя, че е от щастливите директори, защото не се е наложило да търси учители и няма свободни места, но напомни, че в София и в страната има проблем с намирането на учители, особено по математика, природни науки, чужди езици, както и по български език.
"Трябва да кажем, че повишаването на заплатите е една от тези мерки, и не е достатъчно. Трябва да мислим за бъдещето, защото това е част от подготовка на качествени учители. Вече сме закъснели. Няма начин ако в първи клас детето учи сериозно и след училище продължава, да не успее. Ученето е тежък труд, който трябва да бъде полаган, не защото е интересен, а защото е необходим", препоръча директорката.
Тя призна, че "не разбирам родителите, които искат на децата им да е лесно. Подкрепям министър Красимир Вълчев и МОН за форматите за НВО да бъдат променен, най-сетне това, за което говорихме от години, се случи".
За частните школи и уроци Величка Таседжикова каза:
"Там също има неизвестни, как ще подготвят децата. Твърдя, че ако ученикът учи уроците всеки ден, няма да има проблем на НВО, имам достатъчно пример около себе си. Факт е, че учениците, които влизат в т. нар. гимназии от Топ 10, посещават години наред частни уроци. Факт е, че не можем да измерим тази принадена стойност на училището, или на частните школи. На този етап това не ни е възможно, да, картината е изкривена."
Тя обясни, че задължителният предмет "Добродетели и религия" влиза в учебната програма от следващата учебна година:
"Ако се въведе, то ще е най-рано през следващата учебна година и имаме година да разсъждаваме - да чуем, да видим другите гледни точки и да се опитаме да ги разберем. София не е държавата, имаме части в страната със специфики. И трябва да помислим, доколко въвеждането на тези две религия, с опцията въвеждане на добродетели, е добра, не просто за училището и децата, а за обществото като цяло. Страхувам се от допълнително разделение".
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.