Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Още за предстоящите промени за глобите за липса на винетка

Снимка: БГНЕС

Регионалната комисия само обсъди, а вероятно и ще гласува следващата седмица предложените промени за промяна на глобите за липса на винетка. Ако бъдат приети, глобата за колите ще е по-малка и по-справедлива. Отсега има недоволство за начина за определяне на глобите за големите превозвачи. 

Новите текстове в Закона за движението по пътищата уреждат по-справедливата глоба, ако карате без винетка. За шофьорите на леките коли предложението е глобата да е двойна на цената на винетката - 194 лв. С бонус - ако нарушителят си купи винетка в рамките на календарния ден след извършване на нарушението, санкцията да падне на 97 лева. Действащата разпоредба сега предвижда глобата е 300 лева и няма бонус. 

Наказанията при автомобилите над три и половина тона се изчисляват  малко по-сложно. При нарушенията, извършени от физическо лице, в качеството на водач на пътното превозно средство, максималната глоба, при различни случаи, може да стигне до 1800 лева. 

Когато нарушението е извършено от физическо или юридическо лице, в качеството на собственик на пътното превозно средство максималната глоба, при различни случаи, може да стигне до 1800 лева. 


Тези размери на глобите притесниха транспортния бранш. Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи атакува диапазона от минималната и максимална глоба, която би била налагана на превозвачите.

Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи припомни, че почти до зала преди две години е стигнало друг предложение на бранша. Тежкотоварният трафик, който заплаща тол такси да се възползва от така нареченото предеклариране. По няколко критерия, включително и за изрядност на превозвача. 

Това не може да се случи, защото без засичане на начална и крайна точка, няма как да се определи маршрутът на движение, каза проф. Олег Асенов от "Националното тол управление". От думите му се разбра, че има изключения, но те се правели в условията на малко контролни точки за събиране на данни, ръчна обработка на данните. Затова Олег Асенов предпочита глобите за неплатени пътни такси при ТИР-овете да се придържат към предложението в закона. 

Йоана Лалова, зам.-председател на Европейски транспортен клъстер призова депутатите от комисията по регионална политика да не приемат предложенията.

Заради липсата на кворум в четвъртък, регионалната комисия остави гласуването на първото четене на промените за заседанието идната седмица.

Председателят Николай Нанков от ГЕРБ припомни, че ако заложените приходи от тол-глобите се съберат, тази година ще се генерират над 1 милиард лева. Които ще бъдат насочени към изграждане и рехабилитиране на републиканска пътна инфраструктура. 

Каквото и да е решението на регионалната комисия обаче, тя има само съгласувателно мнение. Водеща по промените е транспортната комисия, където предложенията за глобите без винетки още не обсъдено. А докато станат факт, промените трябва да минат и през пленарната зала. 


Още по темата в репортажа на Добромир Видев за "Хора, пътища, автомобили".

По публикацията работи: Гергана Хрисчева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени