Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изненадващо влошаване на потребителските нагласи в Германия за ноември

Потребителските нагласи в Германия за ноември се влошиха изненадващо до 7-месечно дъно в резултат на подновени инфлационни опасения, нарастваща тревога за сигурността на работните места и продължаващи геополитически напрежения.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 200 потребители, проведено в периода между 2-ри и 13-ти октомври.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за ноември) се понижи до -24,1 пункта от -22,5 пункта месец по-рано, докато пазарните прогнози бях за индекс на ниво от -22,0 пункта. Това е най-ниското ниво на потребителското доверие от април 2025 г. насам.

"Рязкото влошаване на очакванията за доходите е в основата на спадащото потребителско доверие. Продължаващото напрежение в геополитическата ситуация, нарастващите опасения от инфлация и за сигурността на работните места намаляват надеждите за краткосрочно възстановяване на потребителския климат", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия



Институтът GfK използва четири подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и за склонността да се пазарува и да се спестява - за текущия месец (в конкретния случай за месец октомври), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември 2025 г.).

Индексът на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се подобри за пръв път от четири месеца насам до +0,8 пункта от -1,4 пункта през септември, което означава, че икономическите настроения в момента са почти на нивото от предходната година. Настоящото ниво на индикатора обаче сигнализира, че не се очаква значително икономическо възстановяване в Германия през следващите месеци. По-голямата част от икономическите експерти очакват растежът на германската икономика да бъде около 1% през 2026 г. след очаквана стагнация тази година. 

Индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи в рамките на следващите 12 месеца, пък спадна рязко до 2,3 от 15,1 пункта - първо негово понижение и най-ниско ниво от 8 месеца насам. По този начин индикаторът за доходите е загубил значителното си увеличение от 11 пункта спрямо предходния месец, отбеляза Ролф Бюркл.

Склонността към покупки само леко смекчава значителния спад в потребителското доверие, като съответният индикатор се покачва през октомври с 2,3 пункта до -9,3 пункта. Въпреки лекото увеличение обаче, склонността към покупка остава ниска. Постоянно високите цени на храните и енергията вероятно допринасят значително за това нежелание за покупка.

Слабото нарастване на желанието за покупки отразява известното намаляване на склонността за спестяване, като съответният подиндекс се понижава до 15,8 от 16,1 пункта през септември.

По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени