Репортаж на Весела Владкова в предаването ''Събота 150''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Благосъстоянието на Германия е под риск" - това обяви германският министър на икономиката Катарина Райхе.
Положението е драматично, предупреди и Клеменс Фуст, президент на Института за икономически изследвания ifo.
Германската икономика и през третото тримесечие стагнира, съобщи централната банка. Тя ревизира прогнозата си спрямо септември, когато се очакваше лек растеж. А причините остават непроменени:трудното преструктуриране на индустрията, търговската политика на президента на САЩ Доналд Тръмп и продължаващата криза в автомобилния сектор.
Състоянието на Фолксваген, най-големия производител на автомобили в Европа, е показателно за състоянието на този ключов за германската икономика отрасъл. За първи път от пандемията насам концернът отчете загуби в размер на един милиард и 300 милиона евро за третото тримесечие на годината. Фолксваген успя да избегне спирането на производството, но опасността все още не е отминала. А причината - недостиг на чипове, които произвежда Нексперия. Компанията е в Нидерландия, но ... китайска собственост. Министър-председателят на провинция Долна Саксония, където се намира централата на Фолксваген, е категоричен - без преодоляване на зависимостта от китайските полупроводници спасение за бранша няма.
"Няма сигурност в доставките. Не можем да планираме дългосрочно и Европа не бива да попада между чука и наковалнята в търговския конфликт между Съединените щати и Китай", казва Олаф Лийс, министър-председател на Долна Саксония, който в това си качество е и член на надзорния съвет на Фолксваген.
"Има, разбира се, и други производители на чипове, европейски, но не всички отговарят на изискванията за високо качество на автомобилните гиганти и често са по-скъпи", обяснява Франк Бьозенберг от асоциацията на производителите на микроелектроника и високи технологии в германската провинция Саксония.
А проф. Дмитрий Иванов от Висшето училище за икономика и право в Берлин дава проста рецепта.
"Действай вместо да реагираш. Трябва да сме проактивни, а не да чакаме да настъпи катаклизъм и едва тогава да запретваме ръкавите. Очевидно не сме си научили урока от пандемията, когато веригите на доставки също бяха прекъснати", припомня проф. Иванов.
Малката западногерманска провинция Саар, на границата с Франция, е типичен пример за притесненията в автомобилната индустрия. Там са концентрирани някои от ключовите производители на резервни части.
"Икономиката в нашия регион много разчита на подизпълнителите на големите автомобилни концерни. Вече усещаме преките последствия от буксуването в икономиката", казва Патрик Зелцер, управител на компания, доставчик на части за автомобилното производство. Неговата фирма е един от големите работодатели в провинция Саар. От началото на годината там са закрити стотици работни места.
А в края на ноември заводът на Форд в Саарлуи спира производството. Поточните линии в заводите на Фолксваген засега няма да спират, но служителите във фирми подизпълнители, като тази на Марио Клес, която произвежда части за двигателите на концерна, са притеснени.
"Всеки ден ме питат дали ще продължим да работим или трябва да си търсим нова работа. За съжаление не мога да отговоря", признава председателят на профсъюза във фирмата от Саарбрюкен. Преди 10 години тя е имала над 10 хиляди служители. Днес те са около 8 хиляди, а до края на 2027 година ще бъдат закрити още 800 работни места. Притеснен от развитието е и кметът на Саарбрюкен Уве Конрад:
"Засегнати от съкращенията често са служители, които са глава на семейство, т.е. отпада основният доход в домакинството. А заради общото безпокойство от икономическото състояние на страната отчитаме сериозен спад в потреблението", признава кметът на столицата в провинция Саар. И изброява основните причини за проблемите в автомобилостроенето: мудно прехвърляне към производство на електромобили, високи производствени разходи и силна конкуренция от Китай.
"Няма никакво съмнение, че китайците ще стават все по-добри и по-силни конкуренти. Китай разширява инвестициите си към новите технологии, неизменна част от автомобилостроенето. В бъдеще няма да се питаме как да стъпим на китайския пазар, а как да се доберем до китайски технологии".
Затова профсъюзите настояват за субсидии от държавата и от ЕС, така че производството на електромобили да се ускори и да се отложи забраната за производство на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Анализатори от водещите германски икономически институти предвещават трудно бъдеще за автомобилостроенето. И още десетки хиляди съкратени работни места.