По-важно за мен е рафинерията в Бургас да си работи и тя щеше да си работи и по предишния закон с особен управител. Той има правомощия на всички органи на управление – на акционерите, на Съвета на директорите, на управителя. Той е с такива правомощия, каквито един орган на една компания няма,. Може да прави всичко. Това е една огромна отговорност и тя не бива да бъде безконтролна, отговорността е много рискова, обясни в интервю пред БНР адвокатът проф. Иван Тодоров, специалист по международно търговско право.
"Да, особеният управител може да се разпорежда, но след предварително разрешение на МС. Всъщност, МС решава на кого евентуално да се продаде някакъв актив или целия "Лукойл" и МС решава след становище от ДАНС. Особеният управител, в случая Румен Спецов, само ще сключи сделката. Това е разпореждане, в което липсва възможност за съдебен контрол. Дали това е в съответствие с Конституцията, ще се разбере, ако се атакува законът пред Конституционния съд", допълни юристът.
И припомни, че особен управител е бил предвиден още преди години и "такъв би могъл да бъде назначен, преди да правят изменения в закона":
"При отчуждаването на всеки имот се предвиждат две неща. Първо, в кои случаи може да се отчужди, да се извърши разпореждане и второ - да има справедливо обезщетение. И това подлежи на двуинстанционен контрол пред административните съдилища".
Проф. Тодоров обясни в предаването "Нещо повече", че в инвестиционните спорове, когато няма предвидена арбитражна клауза, в случая няма как да има, споровете се решават във Вашингтонския арбитраж за инвестиционни спорове.
"Той е на много специален режим. Неговите решения подлежат на спешни изпълнения. Правовият ред е много важен за една държава, иначе не е цивилизована. Изгодно е за всички да се спазва правовият ред. В случая, не е да няма възможност за инвеститора "Лукойл" за защита. Арбитрите в Париж са адвокати от реномирани фирми и си пазят авторитета, и няма как да им кажат прави това, прави онова", коментира адв. Тодоров.
Според него случаят с "Лукойл" може да се предвиди в много бързо производство, за месец-два да се решат нещата, защото няма фактическа сложност.
Негова преценка е, че Румен Спецов е много добър в събирането на данъци.
"САЩ и Великобритания вдигнаха санкциите, тъй като парите вече няма да отиват в Русия. Особеният управител трябва да ги контролира. Това, че крият данък печалба, ами всички фирми се стараят да си спестят данъците. Работа на държавата е да не го допуска това нещо, а не на фирмата. Спецов би могъл да види механизмите да се укриват данъците. По отношение на управление на бизнеса не е нужно да разбира той, а да си сложи хора, има хора, които разбират добре бизнеса с петрол. Те или са в "Лукойл", или да се откраднат от друга петролна рафинерия", коментира проф. Иван Тодоров.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.