Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На Национална кръгла маса бяха обсъдени правата на авиопасажерите

| Репортаж
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Уеднаквяване на изискванията за размера на допустимия багаж на пътниците, пътуващи със самолет, както и промяна в праговете за изчисляване на компенсации при закъснение при полет - това са само част от новите моменти от подготвяния нов европейски регламент, който предстои да влезе за обсъждане в Европейския парламент до края на февруари следващата година. 
В тях е записано още нещо интересно – при повреда на инвалидна количка или нещо се случи с куче-водач на човек в неравностойно положение, авиокомпанията трябва да предоставя съоръжение или ново куче-водач по време на полета.

Какво още ще бъде включено в новия европейски регламент – това обсъдиха участниците в кръгла маса на тема "Права и предизвикателства пред пътниците с въздушен превоз“, организирана от Европейския потребителски център. 

Предвижда се промяна в праговете, при които се изчисляват обезщетенията при закъснение на полет, обясни Елисавета Димитрова от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация“ – ГВА. Досега имаше три прага – за два часа закъснение или до 1500 км обезщетението беше 250 евро, за три часа закъснение и полети до 3500 км – 400 евро, а за над 4 закъснение и над 3500 км – 600 евро. 

Новото:

"Две граници се въвеждат, тоест за полети до 3500 километра обезщетението е 300 евро и съответно над 3500 километра обезщетението е 500 евро".
Най-честите оплаквания са за закъснели  или отменени полети, отбеляза Соня Спасова от Европейския потребителски център у нас. Потребителите имат право на компенсация, но е важно да знаят:

"Причината за закъснението не трябва да бъде така нареченото извънредно обстоятелство. Това означава полетът да не е закъснял заради буря или някакъв снеговалеж през зимата, някакъв проблем, който е извънреден извън авиокомпанията. В такъв случай авиокомпанията не е задължена да плаща компенсации". 

В новия европейски регламент се обсъжда предложението на потребителските организации стачките на персонала на авиокомпаниите да не се считат за извънредни обстоятелства.

Обсъжда се обаче компенсация за престой на пистата, посочи Елисавета Димитрова от ГВА.

Пътниците имат право да подават жалби в срок до 6 месеца след възникване на събитието. Съответно въздушният превозвач разполага с 14 дни да предостави обезщетение или мотивирано становище защо няма да бъде изплатено.

В подготвяния регламент обаче не са намерили място мерките за справяне с друг често срещан проблем – дублирането на места.

В днешните динамични времена на бързо развиващи се услуги в сферата на туризма и пътуването, е много важно пътуващите да бъдат информацирани за правата си при полет, заяви председателят на КЗП Александър Колячев.

Новият европейски регламент трябва да е готов в началото на следващата година и тогава ще влезе за гласуване в Европейския парламент. 

От звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Мария Филева.
По публикацията работи: Недит Георгиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна