В балната зала на Двореца можете да посетите изложбата "Италианската мода, родена от мечти", която дава бърз обзор в омагьосаната гора на италианските дизайнери - облекла от Джорджо Армани, Ренато Балестра, Лаура Биаджоти, Мариела Бурани, Джанфранко Фере, Роберто Капучи, Валентино, Джани Версаче и др.
В София можете да се потопите в магията на киното с "Pretino", облекло носено от актрисата Ава Гарднър във филма "Босата графиня" (1956г.) и отново представено по модерен начин от Федерико Фелини, който облича с него Анита Екберг във филма "Сладък живот" (1963г.) Но можете да видите и една фатална рокля, носена от Наоми Кембъл през 1998г. на последното мъжко ревю на Джани Версаче, в което тя излиза с нея накрая и стреля по всички мъже. Това се оказва последното ревю на италианския дизайнер, защото самият той е застрелян след няколко дни пред дома си. Можете да видите и червената рокля, създадена по формите на Клаудия Шифър от Валентино през 1998г., в Националната галерия можете да видите и рокли, носени от София Лорен, Мила Йовович и други актриси и модели.
От 40-те години на миналия век Италия е страната, която "ориентира" и повлиява вкуса на хиляди, благодарение на дизайнерите, утвърдили модните тенденции. Модата като социален феномен е дори обект на академични проучвания. Двете световни войни променят мястото на жената в обществото. Нуждата да отменят заминалите за фронта мъже във фабрики и производства, както и липсата на материали заради разрушената текстилна индустрия, налагат практично облекло - удобно, функционално и по-близко до мъжкото: семпла кройка, надиплени поли или такива с пенсове.
По онова време модата се диктува от модернизацията на обществото. Завоюването на определена свобода от страна на жените - дотогава държани на страна от работа, политика и обществен живот - определя профила на домакинята, която вече не се подпомага от прислугата, а от модерни домакински уреди. Така се утвърждава функционалната, практична мода, характерна за която са късите прически, полите до коленете и дрехите с цип, измислен през 1923г. от Скиапарели, в отговор на влиянието на дадаизма и сюрреализма.
Киното през 30-те години със звезди като Грета Гарбо и Марлене Дитрих, допринася за окончателното налагане на стройната женска фигура. Опитът да се създаде независима италианска мода, така желана от Мусолини, който ограничава вноса на материи като памук, вълна и юта, силно развива производството на коприна, коноп и лен и допринася за изобретяването на изкуствената коприна. Голямата бедност в следвоенниs период обаче поддържа тенденциите за семпло облекло, което обаче се компенсирало от силния грим и изисканите прически. Както често се случва, липсата на средства стимулира въображението: раждат се таланти като Ферагамо, който при липсата на кожи, превръща обувките на платформа в моден елемент срещу течението: или Джулиано Фрати, който създава копчета и бижута от обикновени материи като корк, въже и лико. Така се започва традицията да се ползват аксесоари, които обогатяват основното облекло, като го персонализират. Европа започва да съживява своята текстилна индустрия след войната и предлага нов модел за романтична, женствена и аристократична жена.
Тя се облича с корсети и леко разширени поли с усещане за XIXв. Тежката изолация, в която Италия се оказва след войната води до големи социални сътресения, но и големи реформи - като универсалното право на вот през 1946г. Жените гласуват за първи път, Биеналето във Венеция отваря отново врати, а през 1948г. се провежда и кинофестивалът. Италианците започват да осъзнават собствените си възможности, както и артистичния си потенциал. В този оптимистичен климат, сестрите Фонтана изоставят малкото си селце и идват в Рим, за да започнат своя собствена дейност - най-често срещаната професия за жена, а именно шиенето.
Вносното кино, със способността си да заснема нискобюджетни филми в декорите на откритите през 1937. студия Чинечита, както и естествените археологически локации, довършва процеса. Списания, фотографии, кино. Италианските шивачи бързо се превръщат в говорители на обществото. Триумфира нова модна формула - изцяло в италианска естетика. Променя се и женската фигура - новият тип здрава, закръглена и грееща жена, която блести в конкурсите за красота, се превръща изведнъж героиня на неореализма.
Още подробности може да чуете от разговора на Юлия Владимирова с Маргарита Андреевска.
Коментатори във "Форум" тази седмица са политологът доц. Иво Инджов и макроикономистът, експерт в сферата на икономиката на здравеопазването Аркади Шарков. Заедно с водещия Лъчезар Христов, те обобщиха всички коментирани през седмицата теми: - 2025 - започва ерата на ново поколение в годината на технологиите, изкуственият интелект и новата реалност..
На 18 януари 2025 г., за 14-и път Боровец ще отбележи Световния ден на снега. Тази година концесионерът "Бороспорт" ще зарадва най-малките любители на ските с дневна лифт карта от един лев за деца от 7 до 13 години и с безплатни едночасови уроци за начинаещи по ски и сноуборд, каза пред Радио София изпълнителният директор на "Бороспорт“ Василия..
До 18 януари 2025 г. София е домакин на серия от събития, посветени на внедряването на иновативния подход на италианския град Реджо Емилия в ранното детско образование в България. Град Реджо Емилия, познат по света със своя уникален образователен модел, поставя децата в центъра на процеса на учене, акцентирайки върху тяхната креативност,..
Музикантът и композитор Ангел Демирев представя първия си солов албум “Revelations” (заглавието идва от The Book of Revelation - Откровение на свети Йоан Богослов или още Апокалипсис - заглавието на последната книга от Библията - бел. ред.). “Подготвям нова програма. Интензивен период е, тъй като предстои официалната промоция на новия албум,..
На финала на една наситена със събития седмица ето кои бяха акцентите от изминалите дни . В сряда, 15 януари, президентът Румен Радев връчи мандат на Росен Желязков, който беше посочен от ГЕРБ-СДС за министър-председател . Връчването на мандата стана почти два месеца и половина, след като се проведоха предсрочните парламентарни избори на 27..
Четири поколения почитатели на радиото и негови служители, коментират как обществената медия е повлияла на живота им. Водещият на предаването "Радиокафе“ Даниел Ненчев, редакторът Боян Бочев, Кин Стоянов - директор на програма "Христо Ботев" и Анелия Мангърова, която отговаря за Тик-ток страницата на БНР. Повод за споделените им размисли е..
“Аз разбирам света единствено като поле за културно съревнование между народите” с този цитат на Гоце Делчев започна участието на актьорите Иван Тодоров и Игор Дамянов, които в “Радиокафе” представиха пиесата “Разговор Безкраен. Проектът: Македония”- едно представление, вдъхновено от актуалната обществена и политическа обстановка между България и..