Ще кажете, драги мои, има къде къде по-важни неща от това и в делника ни, и в живота ни като цяло.
Какво пък чак толкова прави киното с нас? Във времето са се произвеждали и се произвеждат страшни бози.
Но като едно от най-ценните колективни изкуства, киното би могло да формира вкус, знание и отношение към света. Нещо като визуален учебник, гид или пък музей на общата ни памет и представи.
Всъщност киното е едно от най-демократичните изкуства - не изисква нищо, освен да седнеш и да гледаш. Независимо от това дали си избрал Аронофски или Авенджърите, филмът ти оказва някакъв художествен ефект. Освен това, за разлика от театъра, при киното мимезисът (подражанието на истинския живот) е много по-пряк и съответно по-достоверен, тоест склонни сме повече да му вярваме. Когато гледаме хубав филм (това е клише, но е вярно), бихме могли да заживеем в този свят.
Също така за хората, които обичат фантастични и нереалистични филми - заедно с този жанр литература, киното ти дава възможност да изживяваш алтернативни реалности, тоест проиграва други възможни вселени, и в подкрепа на това: ето един цитат от статия на медийния учен Маршал Маклуън:
Изкуството е предварителна известителна система, която ни показва в аванс бъдещия напредък и ни позволява да се подготвим за това да се справяме с него… Изкуството като радар за средата приема функцията на необходима тренировка на възприятията.
Тоест чрез футуристичните филми се подготвяме за бъдещото и те омекотяват удара му.
Няма как с думи прости да обясним това, което се формира от братя Люмиер до ден днешен.
Мога обаче с огромно удоволствие да ви разкажа за последните ми дни, прекарани по киномански, благодарение на 33-тото издание на Киномания.
Сега филми се гледат по много и различни начини, на стрийминг платформи, свалени нелегално от торенти, пуснати на лаптопа за разтуха след дългия работен ден, или пък все още по телевизора… Но може би това, което най-силно допринася за киноманията е преживяването в киносалона. И не толкова заради широкия екран, колкото заради опита ни да съсредоточим върху едно конкретно нещо (а в днешно време това вече е адски трудно) и да съпреживяваме в компанията на други непознати хора. Стига, разбира се, някой да не ти хрупа зад гърба и да посръбва звучно през сламка безалкохолно, хрускайки ледчета.
Фестивалният кино живот е невероятна двигателна сила, гониш прожекции от салон в салон, или пък потъваш от една в друга и се наелектризираш с емоции.
Та, това се случи с мен тази седмица, като бих искала да ви споделя за два изгледани филма, италианския „Магични нощи“ и френския „Вълчият зов“. И двата филма говорят за някакъв вид упадък в различни мащаби.
Първият на маестро Паоло Вирдзи е бляскаво съчетание между мистерия и сатира на знаменитата италианска киноиндустрия. Действието е ситуирано през 90-те години, когато краят на златната епоха на италианското кино е осезаем, случващ се пред очите на участниците в него, както и на идните поколения. Никой не може да спре този крах, дори трима ентусиазирани по различен начин лауреати на награда за сценарий. Защото корабът вече потъва, а дали те ще се спасят, след като вече са се качили на палубата, също остава като въпрос…
Като споменах възможно потапяне и удавяне, веднага се обръщам към френското заглавие на режисьора Антонен Бодри. Филмът започва със следната мисъл на Аристотел: „Има три вида хора, живите, мъртвите и тези в морето.“
Военните филми аз лично ги възприемам най-трудно, защото крият потенциал за излишен патос и предвидимост в сюжетните развръзки, или ще оцелеят невеличаво, или ще погинат величаво…
Но тук с „Вълчият зов“ нещата стоят по различен начин, защото филмът си остава предимно човешки. Както и когато да настъпи Апокалипсисът, ние ще се искаме да останем с нашите човешки мисли, чувства и настройки. Най-вече с изграденото помежду ни доверие, което ни сплотява, ако ще целият свят да е бомбардиран от насилие и агресия.
Ех, а е едва петък, драги мои, настъпват събота и неделя, когато аз ще продължа да киноманствам.
P.S. Посвещавам този скромен текст на най-големия киноман, когото имахме сред нас, Георги Ангелов. Научете повече за наградата на негово име тук.
Повече от 20 екипа извършват текущи ремонти по пътните платна и тротоари в София - фрезоване, почистване и асфалтови дейности върху пътните настилки, както и обновяване на тротоарите, съобщиха от Столичната община. От днес започва ремонт на отделни неравности по основни и локални платна на бул. "Скобелев" в участъка от кръстовището "Петте..
Все по-често през летните месеци се отправяме на почивка и в чужбина. Важно е, когато я предприемаме, да сме организирани и предпазливи, защото винаги нещо може да се обърка. Една от защитите при пътуване извън страната е именно застраховката. Какво представлява и какво включва една такава полица, колко може да ни струва тя, какви са..
България е на 61-во място по щедрост в света, а българите са склонни да подценяват своята щедрост , сочи Световният доклад за дарителството ‘2025 (World Giving Report ‘2025) - представително проучване на британската фондация КАФ (CAF), което обхваща повече от 50 000 души в 101 държави. У нас Фондация BCause заедно с КАФ е..
Столичният общински съвет (СОС) малко изненадващо одобри доклада, с който се позволява завършването на бул. "Тодор Каблешков" . Той се внася за втори път за гласуване, като ресорната комисия по архитектура даде отрицателно становище по казуса. Според несъгласните със заложените изменения в подробния устройствен план, които ще позволят да се..
"Вещицата Мара и Проклятието на Абоминус" е първият издаден комикс на илюстраторката Цвета Петрова и ни разказва една история за приятелство, приключения, семейство, и какво става, когато нещата се объркат. "Мара всъщност е базирана на моя приятелка, която се казва Мара и даже и визуално наподобява нея. Този герой е създаден преди доста време, преди..
В предаването "Добър вечер, София" гостува младият, драматург и сценарист – Нера Бойкова , която завършва специалност “Кино и телевизия“ в Нов Български университет и вече работи в няколко кино и телевизионни продукции. Нера Бойкова разказа как творческия път който избира я превръща в човек на изкуството, решавайки да се реализира на..
Какво е състоянието на сградния фонд в столицата от гледна точка на безопасността при земетресение, обяснява в БНР- Радио София инж. Георги Кордов . “Считам, че едропанелните жилищни сгради са добри сгради от конструктивна гледна точка. За времето, когато са проектирани и построени, са спазвани абсолютно всички нормативни документи. Мога да кажа дори,..