Ще кажете, драги мои, има къде къде по-важни неща от това и в делника ни, и в живота ни като цяло.
Какво пък чак толкова прави киното с нас? Във времето са се произвеждали и се произвеждат страшни бози.
Но като едно от най-ценните колективни изкуства, киното би могло да формира вкус, знание и отношение към света. Нещо като визуален учебник, гид или пък музей на общата ни памет и представи.
Всъщност киното е едно от най-демократичните изкуства - не изисква нищо, освен да седнеш и да гледаш. Независимо от това дали си избрал Аронофски или Авенджърите, филмът ти оказва някакъв художествен ефект. Освен това, за разлика от театъра, при киното мимезисът (подражанието на истинския живот) е много по-пряк и съответно по-достоверен, тоест склонни сме повече да му вярваме. Когато гледаме хубав филм (това е клише, но е вярно), бихме могли да заживеем в този свят.
Също така за хората, които обичат фантастични и нереалистични филми - заедно с този жанр литература, киното ти дава възможност да изживяваш алтернативни реалности, тоест проиграва други възможни вселени, и в подкрепа на това: ето един цитат от статия на медийния учен Маршал Маклуън:
Изкуството е предварителна известителна система, която ни показва в аванс бъдещия напредък и ни позволява да се подготвим за това да се справяме с него… Изкуството като радар за средата приема функцията на необходима тренировка на възприятията.
Тоест чрез футуристичните филми се подготвяме за бъдещото и те омекотяват удара му.
Няма как с думи прости да обясним това, което се формира от братя Люмиер до ден днешен.
Мога обаче с огромно удоволствие да ви разкажа за последните ми дни, прекарани по киномански, благодарение на 33-тото издание на Киномания.
Сега филми се гледат по много и различни начини, на стрийминг платформи, свалени нелегално от торенти, пуснати на лаптопа за разтуха след дългия работен ден, или пък все още по телевизора… Но може би това, което най-силно допринася за киноманията е преживяването в киносалона. И не толкова заради широкия екран, колкото заради опита ни да съсредоточим върху едно конкретно нещо (а в днешно време това вече е адски трудно) и да съпреживяваме в компанията на други непознати хора. Стига, разбира се, някой да не ти хрупа зад гърба и да посръбва звучно през сламка безалкохолно, хрускайки ледчета.
Фестивалният кино живот е невероятна двигателна сила, гониш прожекции от салон в салон, или пък потъваш от една в друга и се наелектризираш с емоции.
Та, това се случи с мен тази седмица, като бих искала да ви споделя за два изгледани филма, италианския „Магични нощи“ и френския „Вълчият зов“. И двата филма говорят за някакъв вид упадък в различни мащаби.
Първият на маестро Паоло Вирдзи е бляскаво съчетание между мистерия и сатира на знаменитата италианска киноиндустрия. Действието е ситуирано през 90-те години, когато краят на златната епоха на италианското кино е осезаем, случващ се пред очите на участниците в него, както и на идните поколения. Никой не може да спре този крах, дори трима ентусиазирани по различен начин лауреати на награда за сценарий. Защото корабът вече потъва, а дали те ще се спасят, след като вече са се качили на палубата, също остава като въпрос…
Като споменах възможно потапяне и удавяне, веднага се обръщам към френското заглавие на режисьора Антонен Бодри. Филмът започва със следната мисъл на Аристотел: „Има три вида хора, живите, мъртвите и тези в морето.“
Военните филми аз лично ги възприемам най-трудно, защото крият потенциал за излишен патос и предвидимост в сюжетните развръзки, или ще оцелеят невеличаво, или ще погинат величаво…
Но тук с „Вълчият зов“ нещата стоят по различен начин, защото филмът си остава предимно човешки. Както и когато да настъпи Апокалипсисът, ние ще се искаме да останем с нашите човешки мисли, чувства и настройки. Най-вече с изграденото помежду ни доверие, което ни сплотява, ако ще целият свят да е бомбардиран от насилие и агресия.
Ех, а е едва петък, драги мои, настъпват събота и неделя, когато аз ще продължа да киноманствам.
P.S. Посвещавам този скромен текст на най-големия киноман, когото имахме сред нас, Георги Ангелов. Научете повече за наградата на негово име тук.
След подаден сигнал от жалбоподателката за инцидент с питбул без намордник и повод , който нападнал момиче и кучето ѝ във вход на блок в "Люлин 4" , от Столичния инспекторат съобщават, че са предприети мерки. Изпратени са данните за удостоверяване на стопанина на агресивното куче като след това ще му бъде съставен акт. Инспекторите..
В летните жеги нищо не дава повече хлад и свежест от водата. Затова и днешното предложение за разходка на Мария Бояджиева е за три водоема близо до София . Първото предложение е само на час път с кола от столицата и на 16 километра от Самоков. Това е язовир „Алино“. Мястото е приятно за разходка, риболов, пикник и отдих. Водоемът се намира на края..
Младите специалисти д-р Анна Кирова и д-р Надя Дзелепи преминаха успешно Европейския изпит по кардиология, съобщиха от Националната кардиологична болница (НКБ), където лекарките работят. Изпитът се провежда от Европейското дружество по кардиология (ESC), като България е пълноправен участник в инициативата от 2021 г. "Тази диплома по..
След като от 10-15 години се говори за създаването на гаранционен фонд в областта на туризма, преди броени дни от ресорното министерство внесоха в Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Закона за туризма. Целта на предвиждания Туристически гаранционен фонд е да се гарантират правата на потребителите на услуги в този..
Константин и Сана Драгови са инструктори във фондация "Изкуството да живееш". Те са двойка както в живота, така и в работата си. Занимават се с йога и медитация. В началото на август организират няколко събития с Гурудев Шри Шри Рави Шанкар . Темата на трите просветляващи вечери в три града в България е " Блаженство сред хаoса ". "Какво е..
Творба от ранния период на световноизвестния художник Христо Явашев-Кристо, създадена в началото на 50-те години на XX век, е част от изложбата с произведения на значими творци от XIX, XX и XXI век, подредена в галерия "Нюанс" до 7 септември. Експозицията е под надслов "Летни акценти 2025 - живопис и рисунка" и в нея могат да се видят..
Истината в цифри изглежда така: над 53 000 сигнала за домашно насилие само през 2024 г. Над 105 жени убити от партньори или членове на семейството им в последните 5 години. Тази истина е провокацията, заради която журналистът Димитър Панайотов и фотографът Александър Николов изминават стотици километри, за да съберат реални истории на..