Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Страница 35

Дневникът на една софиянка: Колко е важно да ходим на кино?

Белослава Димитрова: Нищо не може да се сравни с преживяването в киносалона

Ще кажете, драги мои, има къде къде по-важни неща от това и в делника ни, и в живота ни като цяло.

Какво пък чак толкова прави киното с нас? Във времето са се произвеждали и се произвеждат страшни бози.

Но като едно от най-ценните колективни изкуства, киното би могло да формира вкус, знание и отношение към света. Нещо като визуален учебник, гид или пък музей на общата ни памет и представи.

Всъщност киното е едно от най-демократичните изкуства - не изисква нищо, освен да седнеш и да гледаш. Независимо от това дали си избрал Аронофски или Авенджърите, филмът ти оказва някакъв художествен ефект. Освен това, за разлика от театъра, при киното мимезисът (подражанието на истинския живот) е много по-пряк и съответно по-достоверен, тоест склонни сме повече да му вярваме. Когато гледаме хубав филм (това е клише, но е вярно), бихме могли да заживеем в този свят.

Също така за хората, които обичат фантастични и нереалистични филми - заедно с този жанр литература, киното ти дава възможност да изживяваш алтернативни реалности, тоест проиграва други възможни вселени, и в подкрепа на това: ето един цитат от статия на медийния учен Маршал Маклуън:

Изкуството е предварителна известителна система, която ни показва в аванс бъдещия напредък и ни позволява да се подготвим за това да се справяме с него… Изкуството като радар за средата приема функцията на необходима тренировка на възприятията.

Тоест чрез футуристичните филми се подготвяме за бъдещото и те омекотяват удара му.

Няма как с думи прости да обясним това, което се формира от братя Люмиер до ден днешен.

Мога обаче с огромно удоволствие да ви разкажа за последните ми дни, прекарани по киномански, благодарение на 33-тото издание на Киномания.

Сега филми се гледат по много и различни начини, на стрийминг платформи, свалени нелегално от торенти, пуснати на лаптопа за разтуха след дългия работен ден, или пък все още по телевизора… Но може би това, което най-силно допринася за киноманията е преживяването в киносалона. И не толкова заради широкия екран, колкото заради опита ни да съсредоточим върху едно конкретно нещо (а в днешно време това вече е адски трудно) и да съпреживяваме в компанията на други непознати хора. Стига, разбира се, някой да не ти хрупа зад гърба и да посръбва звучно през сламка безалкохолно, хрускайки ледчета.

Фестивалният кино живот е невероятна двигателна сила, гониш прожекции от салон в салон, или пък потъваш от една в друга и се наелектризираш с емоции.

Та, това се случи с мен тази седмица, като бих искала да ви споделя за два изгледани филма, италианския „Магични нощи“ и френския „Вълчият зов“. И двата филма говорят за някакъв вид упадък в различни мащаби.

Първият на маестро Паоло Вирдзи е бляскаво съчетание между мистерия и сатира на знаменитата италианска киноиндустрия. Действието е ситуирано през 90-те години, когато краят на златната епоха на италианското кино е осезаем, случващ се пред очите на участниците в него, както и на идните поколения. Никой не може да спре този крах, дори трима ентусиазирани по различен начин лауреати на награда за сценарий. Защото корабът вече потъва, а дали те ще се спасят, след като вече са се качили на палубата, също остава като въпрос…

Като споменах възможно потапяне и удавяне, веднага се обръщам към френското заглавие на режисьора Антонен Бодри. Филмът започва със следната мисъл на Аристотел: „Има три вида хора, живите, мъртвите и тези в морето.“

Военните филми аз лично ги възприемам най-трудно, защото крият потенциал за излишен патос и предвидимост в сюжетните развръзки, или ще оцелеят невеличаво, или ще погинат величаво…

Но тук с „Вълчият зов“ нещата стоят по различен начин, защото филмът си остава предимно човешки. Както и когато да настъпи Апокалипсисът, ние ще се искаме да останем с нашите човешки мисли, чувства и настройки. Най-вече с изграденото помежду ни доверие, което ни сплотява, ако ще целият свят да е бомбардиран от насилие и агресия.

Ех, а е едва петък, драги мои, настъпват събота и неделя, когато аз ще продължа да киноманствам.

P.S. Посвещавам този скромен текст на най-големия киноман, когото имахме сред нас, Георги Ангелов. Научете повече за наградата на негово име тук.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята оживява: Колоездене България от XIX-и век до днес

България се радва на сериозни традиции в колоезденето. И заедно с моите гости, ще ви разкажем подробностите.  Гостите са Драгомир Кузов - председател на Българска федерация Колоездене, основател и изпълнителен директор на българската компания за производство на велосипеди DRAG и Веселин Стоилов “Спиро” - продуктов мениджър в DRAG и бакалавър по..

публикувано на 18.05.24 в 16:00

Софийски разкази - Българският исторически комикс

Д-р Александър Въчков за Национална изложба на българския исторически комикс: " Таблата са около 170 на брой. Бях изненадан какви неща притежавам. Непрестанно сканиране на нови комикси. Резултатът може да се види на 2 етаж. Издирихме около 110 иммена, но не всички имаха добро качество. Историческият комикс е сред най-застъпения вид...

публикувано на 18.05.24 в 15:00

Адресите на любовта - Димитър Шишманов

Синът на проф. Иван Шишманов се венчава за по-възрастна с 23 години дама Синът на проф. Иван Шишманов, писателят и дипломат Димитър Шишманов, се залюбва със семейна приятелка на родителите си - съпругата на генерал Сава Савов Пенелопе Калъпова. Току-що завърналият се от следването си в Женева младеж е на годините на най-големия от тримата ѝ..

публикувано на 18.05.24 в 14:00
Гергана Богданова и Йоана Лазаро

Читалището - отворена общност за младите хора

Гергана Богданова и Йоана Лазаро за пролетното почистване на Народно читалище "Христо Смирненски": "Нашето читалище е стара институция. Но в динамичното време вникваме в нуждите на хората в сегашно време - консуматорското общество, в което всеки има всичко и в излишък. Затова се надяваме всеки да донесе това, което му е излишно - книги, цветя, посуда..

публикувано на 18.05.24 в 11:47
Пролет в КвАртал

София има своя стар град

"Пролет в КвАртал" с един от организаторите му, Мартина Стефанова: "Фестивалът е наесен около Деня на София, но не е достатъчно. Затова започнахме с други по-малки събития, за пръв път правим "Пролет в КвАртал". Зимата направихме и видима Коледа тук.  Чудесна програма с локации, турове, София има своя стар град и с тези събития продължаваме да го..

публикувано на 18.05.24 в 10:43

Децата четат разнообразни неща

"Книговище стимулира детското четене и критично мислене. Цял месец над 3500 деца се включиха в това. Децата искат да четат! това е само малка част от тези, които се включват през цялата година. Децата имат възможност да се запознаят с един достъпен език. Щастливи сме, че ще участват едни сладури с рап-песен "Яко е да знаеш". Колкото повече днешните..

публикувано на 18.05.24 в 10:28

Linares Live е дългоочакваният дебют на перуанския певец

Дългоочакваният дебют на перуанския певец Алекс Линарес с новият му соло проект се казва Linares Live . Фронтменът на най-известната формация за салса в България - Манго Дуенде, ще изпълни любими латин-поп песни заедно с авторските си композиции в компанията на музикантите: Калин Жечев - пиано, Борис Таслев - бас, Борислав Бояджиев "Борче" -..

публикувано на 18.05.24 в 10:19