Актьорът и директор на Народния театър "Иван Вазов" Мариус Донкин празнува днес своя 70-годишен юбилей с моноспектакъла “Господин Ибрахим и цветята на Корана”. Представлението е от 19.00 часа на голямата сцена на първата ни трупа. Това е и поводът за гостуването в България на френския драматург Ерик-Еманюел Шмит. Той ще участва и като актьор в спектакъла довечера.
Моноспектакълът „Господин Ибрахим и цветята на Корана“ се играе 16 години на камерната сцена на Народния театър „Иван Вазов“, а билетите за него свършват с месеци напред. За първи път обаче тази вечер, навръх 70-годишния си юбилей, Мариус Донкин ще излезе едновременно пред 800 зрители на голямата сцена на първата ни трупа, заедно с автора на пиесата Ерик Еманюел Шмит.
„Има актьори, които играят моите текстове, само защото носят успех, докато Мариус Донкин е избрал тази пиеса, заради вътрешната си убеденост и ценностите, за които става дума в „Господин Ибрахим и цветята на Корана“. Тоест ние споделяме едни и същи ценности като толерантност и добро отношение към другите. Ето така се срещнахме ние, а има един френски поет, който казва, че приятелството е в това да сключиш брак не пред Бог, а пред важното. Това, което е основното за френската драматургия, е че тя вярва в действието, в силата на думите и дълбочината. За френската драматургия е характерно това, че се опитва да разбере света, да изучава загадките на човешката природа”, казва Ерик Еманюел Шмит.
Авторът е убеден, че има битки, които никога не се печелят, такава е битката между глупостта и интелигентността, толерантността и агресивността. ”Но трябва да се продължат тези битки. Красотата им не е в победата, а в причината и мотивацията те да продължат. Мисля, че в наши дни е много важно да се борим срещу невежеството, защото то води до агресивност и нетолерантност”. В книгата му „Господин Ибрахим и цветята на Корана“ се срещат едно еврейско дете с един арабски бакалин.
“Аз разбрах какво съм написал в този текст, когато миналата година го играх в продължение на седмица в Ливан. Това, което виждаше публиката беше един християнин на сцената, който играе любовта и срещата между един евреин и един мюсюлманин. И хората плачеха. Плачеха, защото виждаха една тяхна мечта - страната им такава, каквато е била и преди. И всъщност идеята, която ние трябва да прокарваме като творци е, че никой не трябва да бъде сведен до една единствена идентичност. И когато господин Ибрахим среща Момо - еврейското дете, той няма да види в него само еврейското дете. Момо също няма да види в Ибрахим един старец- арабин. Те ще се срещнат в хуманното извън външните белези, извън идентичността.
Точно това е и мисията на творците, според него - да отстояват идеята, че никоя идентичност не трябва да пречи на близостта и разбирателството между хората. Това е един поетичен начин да се каже нещо философско. В Корана на Господин Ибрахим има онова, което той е сложил в него - начинът, по който той го прочита и разбира.
Начинът, по който той е прочел Корана му е помогнал да стане един много духовно извисен човек. И не самата книга прави четенето, а четенето прави книгата, казва Ерик-Еманюел Шмит.
По отношение на това, което го определя най-добре, смята, че това е неговата любознателност. “Аз съм любопитен да открия всичко. Наистина правя всичко това - пиша пиеси, романи, новели, снимам филми, коментирал съм и Олимпийските игри. Пиша и музикални текстове и либрета на френски. Правя всичко това, защото се страхувам. Това е много важно за мен и аз продължавам да се страхувам. Страхувам се и тази вечер, защото в един момент ще бъда заедно с Мариус на сцената. Да много ме е страх, но пък заедно с това съм и щастлив, че ме е страх. Когато престана да се страхувам ще спра всичко. Смятам, че страхът е създаден, за да може човек да мобилизира всичките си сили и да върви напред.“
На 14 февруари между 9.30 и 12.30 часа във фоайето на Първи балкон на Народния театър “Иван Вазов” Ерик-Еманюел Шмит ще има специална среща с българските си почитатели.
Голяма част от автомобилите по софийските пътища са амортизирани или са с технически проблеми. Не са малко и шофьорите, които правят компромис по отношение на състоянието на гумите на автомобила, който управляват. Над 70% от колите, които се движат по пътищата у нас са над 15-годишни. Годишният технически преглед не е достатъчен, за да сме..
Снощи в спешната университетска болница "Пирогов" е била хоспитализирана още една жена с проблеми след поставяне на ботокс, съобщиха от болницата. Така към момента в "Пирогов" са търсили помощ общо седем пострадали жени от такава манипулация, като пет от тях са останали за лечение, а две не са пациенти на болницата. По-рано в неделя от лечебното..
Днес вятърът ще се ориентира от северозапад, в Източна България от североизток, ще се усили и с него ще нахлува студен въздух. Облачността над почти цялата страна ще се увеличи и на места ще започнат превалявания от дъжд, който с понижението на температурите, вечерта и през нощта срещу вторник във високите полета, Предбалкана и североизточните райони ще..
Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...
Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише. Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..